OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Konstnärliga fakulteten är Skandinaviens största, med en internationellt sett unik bredd av konstnärliga ämnen. Vi befinner oss i en spännande utveckling, med ökat samarbete mellan våra ämnen och institutioner, 2027 kommer våra båda institutioner att flytta in i ett nytt hus vid Götaplatsen. Visionen är ett hus som samlar alla våra ämnen, med förutsättningar för möten mellan konstformer och människor som lockar såväl studenter som medarbetare från hela världen. Chefen för fakultetens kansli har en viktig roll i denna utveckling.
Vi söker dig som kan förena utvecklingsarbete med förvaltning och som trivs i en komplex organisation där många professioner samverkar.
Arbetsuppgifter
Fakultetskansliets uppdrag är dels att bidra till stabil och rättssäker myndighetsutövning, dels att stödja fakultetens övergripande utvecklingsarbete, utifrån vår vision och våra strategiska mål. I rollen som kanslichef behöver du kunna navigera i en verksamhet som samtidigt är regelstyrd statlig myndighet och målstyrd akademi. Arbetet innebär ofta att på kort tid tillgodogöra sig och dra slutsatser från stora mängder information.
Du kommer att ha det övergripande ansvaret för kansliets arbete och leda en enhet med engagerade medarbetare med hög kompetens inom olika områden: utbildning, forskning, HR, kommunikation, ekonomi och administrativt ledningsstöd. Kanslichefen är direkt underställd fakultetens dekan och ingår i fakultetens ledningsgrupp. Du är också en länk mellan fakulteten och övriga universitetet, inte minst i frågor som rör verksamhetsstöd på olika nivåer.
En viktig del i rollen är drivkraft, intresse och engagemang för att arbeta i en organisation som genomgår förändring. I det förändringsarbete som pågår inom fakulteten har nuvarande kanslichef haft en betydande roll, vad gäller att såväl leda som att samordna arbetet. Projektet har gått in i en ny fas och kommande år kommer detta att kräva ett fortsatt engagemang och fokus.
I personalansvaret ingår att
• skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö, samarbete och nytänkande
• tillsammans med arbetsgruppen stärka kansliets kvalitetskultur
• ansvara för enheten sammantaget har den kompetens som krävs för uppdraget
• hålla utvecklings- och lönesamtal
Andra kvalificerade administrativa arbetsuppgifter kan även komma att ingå.
Genom att följa de sex principerna i den statliga värdegrunden – demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt och effektivitet och service – kan vi gemensamt bedriva en god förvaltningskultur. Fakultetskansliets verksamhet bedrivs i enlighet med de principer och riktlinjer som formulerats i Göteborgs universitets policy för verksamhetsstöd.
Kvalifikationer
Krav
• En för arbetsuppgifterna relevant akademisk examen på lägst avancerad nivå, exempelvis inom HR, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning och nivå som arbetsgivaren bedömer vara relevant för rollen
• Dokumenterad och hög chefkompetens med flerårig erfarenhet av att ha arbetat som chef
• Tala och skriva mycket god såväl svenska som engelska
Meriterande
• Mångsidig erfarenhet av kvalificerat handläggningsarbete samt strategiskt förändrings- och utvecklingsarbete, gärna inom universitet, högskola eller annan statlig myndighet
• Ledarskapsutbildning/ar
Som kanslichef är du synlig och tydlig, du lägger vikt vid kommunikation, professionalitet och en hög grad av flexibilitet. Du agerar på en strategisk nivå och är bra på att vara bollplank för andra. Du trivs i miljöer med mångfald. Du har en utvecklad empatisk förmåga, ser och lyssnar in medarbetare samtidigt som du kan fatta beslut och ta tag i konflikter.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Anställning
Anställningen är tillsvidare på heltid med placering vid konstnärliga fakultetskansliet. Tillträde enligt överenskommelse.
Provanställning kommer att tillämpas.
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta:
Birgitta Ödman, rekryteringskonsult Maquire birgitta.odman@maquire.se, 0763-388 777
Christina Fredriksson, rekryteringskonsult Maquire christina.fredriksson@maquire.se, 0702-715 140
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
För att söka en anställning vid Göteborgs universitet måste du registrera ett konto i vårt rekryteringssystem. Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-04-18
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.