Kanslichef till Nämnd- och Utredningsavdelningen

Kanslichef till Nämnd- och Utredningsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Verksamheten
Nämnd- och utredningsavdelningen är en del av Stöd och utvecklingsförvaltningen och ansvarar för nämnds administration, diarium, flödet av handlingar och utredningar för hela förvaltningen. Avdelningen är ett administrativt stöd till den politiska ledningen i Gällivare Kommun. När det är valår är det praktiska genomförandet av valen en stor uppgift. Inom avdelningen ingår också överförmyndarverksamhet och kommunens arkiv. Avdelningen har sammanlagt 15 medarbetare. 

Arbetsuppgifter
Som Kanslichef ansvarar du för den politiska ärendeprocessen i kommunen. Du ansvarar även för planering och utveckling av processen och övrig administrativ hantering som exempelvis kommunens ärendehanteringssystem 
I din chefsroll ingår verksamhets-, personal- och ekonomiansvar för avdelningen. Du har en central roll där viktiga delar är att lyfta och utveckla nämnds arbetet. I dina arbetsuppgifter ingår även att skapa goda förutsättningar för verksamheterna i handläggning och utformning av ärenden. Då det pågår en uppföljning över en tidigare organisationsförändring så kan det eventuellt bli förändringar i organisationen som kan beröra denna avdelning. 
Tillsammans med dina medarbetare driver och utvecklar du kommunens nämnds administration och handläggning av ärenden framåt. En viktig uppgift är att ge stöd till kommunledning och förvaltningarnas verksamheter för att kvalitetssäkra flödet av ärenden i kommunen. 
Kvalifikationer
Vi söker dig som har statsvetar- eller juridisk utbildning inom området eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av strategiskt arbete i offentlig verksamhet.
Som kanslichef vill vi att du har en förmåga att arbeta proaktivt och strategiskt. 
Du har ett tydligt och coachande ledarskap som främjar en kreativ och tillitsfull arbetsatmosfär. Samverkan är en självklarhet för dig och du har lätt för att skapa nya kontakter samt bygga goda relationer. 
Vi ser gärna att du: 
•    har erfarenhet av ledarskap inom i politiskt styrd organisation,
•    tidigare drivit verksamhetsutveckling, gärna med digitalisering i fokus,
•    har ett gott omdöme och ett starkt intresse för samhällsfrågor
Inom ramen för den nationella minoritetsspråkslagen är Gällivare kommun förvaltningskommun för samiska, meänkieli och finska. Kunskaper i något av dessa språk är meriterande vid ansökan om anställning i Gällivare kommun.  

Arbetstid/Varaktighet 
Heltid, tills vidare, provanställning kan förekomma. 

Lön 
Enligt överenskommelse

Tillträde 
Vi tillämpar individuell lönesättning. Lämna gärna löneanspråk i din ansökan. 

Fackliga företrädare
Vision, Ledarna tel: 0970-818 000

Ansökan
Till din ansökan vill vi ha med en CV. Vid anmodan lämnas originalhandlingar.
Vi har valt våra rekryteringskanaler och önskar ingen rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Gällivare Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 februari 2022
  • Ansök senast: 1 mars 2022

Liknande jobb


Kanslichef, Sundsvalls kommun

Kanslichef, Sundsvalls kommun

13 november 2024

Kanslichef till Ledningsstaben i Umeå

Kanslichef till Ledningsstaben i Umeå

4 november 2024

6 augusti 2024