OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av att leda och driva arbete inom myndighet/finansbranschen och vill ha en ledande roll samtidigt som du bidrar till samhället? Då kan det här jobbet på Finansinspektionen (FI) vara för dig.
Om jobbet
Som kanslichef på område Bank är du med och leder arbetet som har ca 120 medarbetare och består av fyra avdelningar och ett kansli. I din roll fokuserar du i första hand på planering, uppföljning och utveckling av verksamheten i syfte att förbättra områdets operativa effektivitet och kvalitet. Du har ett brett ansvar för verksamhetsstyrning och flera centrala processer samt personalansvar för kansliet som i dagsläget består av tre medarbetare.
I din roll arbetar du nära och stöttar verksamhetsområdeschefen i ledningen och utvecklingen av området. Du rapporterar till verksamhetsområdeschefen och ingår i områdets ledningsgrupp där du som kanslichef har ett särskilt ansvar för att planera och organisera ledningsgruppens arbete.
I din roll som chef leder, stöttar och skapar du goda förutsättningar för dina medarbetares resultat och utveckling, bland annat genom tydliga mål och löpande uppföljning. Du utvecklar verksamheten strategiskt och långsiktigt utifrån FI:s övergripande mål samt verkar för helheten och samarbete över verksamhetsgränser.
Vi förutsätter att du har ett stort intresse för ledarskapsfrågor och av att utvecklas i din roll som ledare. Vi erbjuder dig ledarskapsutbildning för att ge dig förutsättningar att lyckas i ditt ledarskap.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som
• har relevant akademisk examen
• har kunskap om bankers övergripande funktioner samt kännedom och förståelse för relevanta regelverk för banker
• har relevant erfarenhet av att leda och driva arbete inom en myndighet och/eller finansbranschen
• har gedigen erfarenhet som chef
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du
• har goda kunskaper om finansmarknaden i övrigt samt relevanta finansiella regelverk
• har erfarenhet av verksamhetsstyrning och budgetarbete
• har erfarenhet av att leda andra chefer
• är van att arbeta med ledningsgruppsarbete
• har erfarenhet av metod- och processutveckling
• har erfarenhet av arbete med policy och analys.
Om dig
I det här jobbet behöver du
• bidra till ett gott samarbete
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kommunicera tydligt med olika målgrupper
• ta egna initiativ.
Om oss
FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.
På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/
Bra att veta
Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.
På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/
En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.
Sök jobbet
Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.
Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.
Anställningsform:
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Omfattning:
Heltid
Kontaktperson:
Henrik Braconier, verksamhetsområdeschef,
08-408 985 92
Sista ansökningsdag:
2024-12-22
Kontaktpersoner på detta företaget
Therese Thunström
Therese Thunström
+46730623372