OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Skurups Kommun
Skurups kommun har runt 17 000 invånare och ligger naturskönt på den skånska sydkusten, med utmärkta kommunikationer till Malmö, Ystad, Lund och Köpenhamn. I vår kommun bor invånarna i lugnet, med staden runt knuten. Det lokala näringslivet blomstrar och inflyttningen till kommunen ökar.
1 300 medarbetare håller dagligen hjulen snurrande, med fullt engagemang för medborgarnas bästa. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Vi är stolta över våra korta beslutsvägar. Tillsammans gör vi skillnad!
Skurups vision 2045: Med hjärta och engagemang för livskvalitet, trygghet och utveckling skapar vi platsen där vi lever, verkar och växer - tillsammans. Skurups kommun är platsen för det goda livet.
Är du en lösningsorienterad person som har erfarenhet av kommunaljuridik och kommunövergripande kansliarbete? Vill du vara med och leda vår kanslienhet? Vill du bidra till Skurups kommuns fortsatta utveckling? Sök då tjänsten nu!
Arbetsuppgifter
Som högsta chef för kanslienheten blir du en viktig nyckelperson för kommunkoncernen.
Som kanslichef har du ansvaret för att leda, samordna och utveckla kansliets verksamhet samt stödet till den politiska ledningen. Kanslichefen har idag sekreterarskap för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och för allmännyttiga fastighetsbolaget.
Du kommer även fungera som vår kommunjurist och vara rådgivare i juridiska frågor och du handlägger även juridiska ärenden och frågeställningar. Du rapporterar till kommundirektören och har personalansvar för din enhet. Ansvaret och arbetsuppgifterna är både av operativ och strategisk karaktär.
I tjänsten ingår det övergripande ledningsansvaret för enheten, ekonomi och personal. Kanslienhetens uppdrag är att säkerställa en god kvalitet på de underlag som ligger till grund för politiska beslut. Kanslienheten består av kansliadministration, juridik, kommunarkiv och upphandling. Kanslienhetens uppgift är bland annat att bereda ärenden och vara sekretariat till politiska funktioner och kommunala bolag. Inom enheten arbetar idag fem personer.
Du har lätt att föra dialog med politik och förvaltningar samt kan förmedla vikten av en väl fungerande administration. Utveckling är en viktig del och du behöver vara en nyfiken, handlingskraftig och resultatorienterad person. Som ledare har du personlig mognad, är tydlig, har ett engagemang och förmåga att inspirera och coacha dina medarbetare.
Kvalifikationer
Du ska ha tidigare chefserfarenhet och erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete med framgångsrikt resultat i en politiskt styrd organisation. Vi vill att du har en akademisk utbildning, företrädesvis inom statskunskap, juridik eller offentlig förvaltning.
Den vi söker är en person som stimuleras av att hitta lösningar, tänka nytt och har ett strategiskt tänkande. Du har ett prestigelöst förhållningssätt och uppskattar bredden i uppdraget, där såväl stora som små frågor hanteras. Du kan strukturera komplicerade frågor samt kommunicera lösningar på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Du samverkar och arbetar tillsammans med andra för kommunens bästa. Förhållningssättet ska präglas av tillgänglighet, dialog och professionalism. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper och lämplighet.
Kontakt och ansökan
I denna rekrytering samarbetar Skurups kommun med Jefferson Wells, en del av ManpowerGroup.
Välkommen med din ansökan genom att registrera ditt CV och personliga brev via annonsen på Jeffersonwells.se. Vill du ha mer information kan du kontakta rekryteringskonsult Angela Ekelöf, angela.ekelof@jeffersonwells.se.
Ansök så snart som möjligt då urval sker löpande. Sista ansökan är 9 oktober.
Vi ser fram emot din ansökan!
Du kan även kontakta:
Marcus Willman, Kommundirektör
Tel. 0411-53 61 22
marcus.willman@skurup.se