OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Solna stad är arbetsplatsen för dig som vill vara med och göra skillnad i människors vardag, både för våra medborgare och för de som arbetar här eller som besöker oss. Hos oss kommer du att arbeta med stimulerande frågor i en av Sveriges snabbast växande kommuner. Stadskansliet är en samordnad funktion i staden som stödjer samtliga nämnder och styrelser med nämndadministrativa arbetsuppgifter. Kansliet tillhör organisatoriskt avdelningen för kommunikation och kansli på stadsledningsförvaltningen. I kansliet ingår även stadens överförmyndarkansli, stadsarkivet, registratur, internservice och stadens övergripande juridiska funktion.
Vad innebär arbetet?
I rollen som kanslichef ansvarar du för att prioritera enhetens övergripande arbete och uppdrag, att driva och samordna verksamhetsutvecklingen inom främst ärendehantering och nämndprocessen, samt att ha det övergripande administrativa ansvaret för och dialogen med stadens förtroendevalda och politiska sekreterare.
Arbetet innebär verksamhets- och budgetansvar samt personalansvar för 10 medarbetare. Kanslichefen deltar genom avdelningens ledningsgrupp i den stadsgemensamma koordineringen av exempelvis verksamhetsplanering, lönerevision och medarbetarutveckling.
Du rapporterar till avdelningschefen och sitter med i avdelningens ledningsgrupp.
Vem söker vi?
För att lyckas i jobbet har du:
• erfarenhet av personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar.
• goda kunskaper om kommunens och förvaltningarnas övergripande processer såsom ärendeprocessen, nämnd- och budgetarbete, samt styrning och uppföljning.
• god förståelse för samspelet och rollfördelningen mellan tjänstemän och politiker.
• adekvat högskoleutbildning t.ex. inom statsvetenskap.
Som person är du strukturerad, initiativtagande och har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du tar ansvar för din uppgift, visar gott omdöme och arbetar bra med andra människor. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt och har en förmåga att hantera och lösa komplexa frågor.
Som chef och ledare är du:
• Mål och resultatstyrd
• En lagspelare som skapar engagemang och delaktighet i ditt team
• Prestigelös och lyhörd
• Strategisk och har förmåga att se till helheten
Mer information och ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning, med tillträde efter överenskommelse.
Vid frågor är du välkommen att kontakta Johanna Hultgren, tillträdande avdelningschef, 08-746 10 83.
Då urvalet sker löpande är du varmt välkommen med din ansökan redan idag, dock senast den 10 april. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.
Fackliga kontaktpersoner är Marika Lindhagen på vision marika.lindhagen@solna.se, Cecilia Hallander på Akavia cecilia.hallander@solna.se och SSR@solna.se
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av tjänsten men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, internservice, kontaktcenter, HR, upphandling, IT, kommunikation, genomförande av allmänna val samt trygghet och säkerhet.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.