OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Örgryte-Härlanda ligger i östra delen av Göteborg och har drygt 56 000 invånare. Stadsdelsförvaltningen arbetar med service till invånarna inom förskola, skola, äldreomsorg, individ- och familjeomsorg, funktionshinder, hemsjukvård samt fritid och kultur, på uppdrag av politikerna i stadsdelsnämnden. Örgryte-Härlanda stadsdelsförvaltning har cirka 3 500
anställda.
I stadsdelen skapar vi möjligheter till ett självständigt liv och förutsättningar för ett hållbart samhälle. Vi är engagerade, öppna och en del av omvärlden. Människors resurser och egen kraft är utgångspunkten i vårt arbete och delaktighet skapar ömsesidigt förtroende och trygghet.
Vi arbetar utifrån de fyra förhållningssätten: Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi tänker nytt, vi samarbetar och vi bryr oss.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en enhetschef till stadsdelsförvaltningens kanslienhet. Enheten är placerad inom Utvecklingsavdelningen som är en av förvaltningens stödfunktioner.
Kansliet är en enhet med åtta medarbetare. Inom kanslienheten finns bl.a. diarium och arkiv, chefsekreterarskap, nämndsekreterare för stadsdelens två utskott, PUL-ombud, posthantering och reception. Redaktör för personaltidningen och kommunikatör med särskilt ansvar för förvaltningens webbplats, telefonisamordnare, mobilitetsansvarig och systemansvarig för välfärdens IT-system arbetar också inom kanslienheten.
Kanslifunktionen är en stödfunktion som spänner över alla sektorer i stadsdelsförvaltningen. Den styrs av ett flertal författningar, regler och riktlinjer. Den berör frågor som offentlighet och sekretess, rättssäkerhet, likabehandling m.m.
Det är ofta till kanslienheten som allmänheten och massmedia vänder sig för att hitta rätt i organisationen och få kunskap om nämndens ärenden.
Som kanslichef har du det övergripande ansvaret för att enheten präglas av effektivitet, hög servicenivå och stor rättssäkerhet. I enhetschefens arbetsuppgifter ingår både arbetsledarskap och operativa uppgifter. Exempel på uppgifter kan vara juridisk konsultation till förvaltningens chefer och handläggare och utredningsuppdrag. Ett viktigt uppdrag är att medverka till att beslutsunderlagen för de förtroendevalda håller hög kvalitet. Ett annat är att bidra till att förvaltningen har en effektiv handläggning av ärenden, tillfredsställande arkivering och att det i hela organisationen finns nödvändiga kunskaper inom den lagstiftning som reglerar området, till exempel kommunal- och förvaltningsrätt och offentlighetslagstiftning. Kanslichefen i Örgryte-Härlanda är även arkivansvarig och sekreterare i stadsdelsnämnd.
KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha högskoleexamen, gärna med inriktning mot offentlig förvaltning eller kommunal juridik. Kunskap och erfarenhet inom de övergripande lagar som styr kommunal verksamhet i allmänhet och stadsdelsförvaltningarna specifikt är ett krav.
Du ska ha god kompetens inom de flesta av Göteborgs Stads kriterier för det personliga ledarskapet. Av särskild vikt är analytisk förmåga och mål- och resultatorientering.
* Du ska ha förmåga att kommunicera med olika målgrupper.
* Förmåga att ta initiativ till förändring och utveckling inom området.
* Förmåga att arbeta med staden styr- och kvalitetsverktyg.
* God samarbetsförmåga samt förmåga att skapa och arbeta i nätverk.
* Du ska ha ett mycket strukturerat arbetssätt samt goda IT-kunskaper.
Erfarenhet av att ha arbetat som nämndsekreterare är meriterande så även erfarenhet av att ha arbetat som chef, processledare eller projektledare.
Vi vill att du ska ha arbetat minst två år i kommunal förvaltning.
ÖVRIGT
Arbetet bedrivs främst på dagtid men innehåller även ett par kvällar i månaden.
Stadsdelsförvaltningen Örgryte-Härlanda vill ta tillvara de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning tillför verksamheten.
Artiklar i detta ämnet
- Samverkan fack och arbetsgivare
Kontaktpersoner på detta företaget
Elisabeth Adolfsson
Elin Pellegrino
031-365 53 62
Kommunal
031-365 56 00
Johan Forsstrand
0722-434456
Anna-Mia Nilsson
031-701 55 09
Maria Jonsson
Ove Persson
0722-21 40 26
Anna Ridderstad
031-365 64 71
Natascha Radosavljevic
031-368 57 53
Mette Järvsén
031 365 63 29