OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stöd och styrningsförvaltningen arbetar med att effektivisera verksamheten för att frigöra medel till kärnverksamheterna i de övriga förvaltningarna. Förvaltningen arbetar med en hög grad av samordning och standardisering för att säkerställa helhetssyn, effektivitet och kvalitet. En annan mycket viktig del av verksamheten är att utveckla och förvalta kommunens gemensamma processer och arbetssätt.
Arbetsuppgifter
Tjänsten är placerad på Kanslienheten inom Stöd och styrningsförvaltningen. På enheten hanteras bland annat kommunövergripande frågor som information, samhällsbetalda resor, säkerhetsarbete och givetvis kontors- och nämndsadministration. Enheten är i många fall rådgivande gentemot de förtroendevalda och övriga förvaltningar. Den utredare som vi söker kommer att arbeta tillsammans med bland annat kommunsekreterare, registrator, arkivarie och utredarkollega. Närmaste chef är kanslichef.
Som utredare på kanslienheten blir du en viktig pusselbit i det strategiska och praktiska arbetet när Ludvika kommun fortsätter att utvecklas. I arbetet kommer du att skriva fram ärenden för politisk behandling men även arbeta med stödjande arbetsuppgifter för förvaltningen. Uppdragen kommer variera i såväl komplexitet och i omfattning. Det innebär att du ansvarar för samordning av kommunens styrdokument, ansvarar för kommunens övergripande mallar, sitter som sekreterare för olika forum bland annat kommunens pensionärsråd men även andra forum kan bli aktuella.
Som utredare ansvarar du även för kommunens arbete med finskt förvaltningsområde, vilket innebär det samordnade ansvaret med arbetsgrupper och redovisning av statliga bidrag.
Du kommer även att hålla interna utbildningar inom de områdena som du är ansvarig för.
Som medarbetare på enheten kan även andra arbetsuppgifter förekomma med anledning av arbetsanhopningar, exempelvis vid allmänna val. Det är viktigt för oss att vi arbetar i team.
Kvalifikationer
Du bör ha en akademisk utbildning men även erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Arbetet i ett elektroniskt flöde är meriterande samt att du behärskar det finska språket. Du ska kunna ta fram väsentliga fakta, analysera samband och utarbeta underlag för beslut. Arbetsuppgifterna ställer krav på flexibilitet, utredningsmässig kvalitet och serviceanda. Du ska ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, gärna med en utvecklad förmåga att pedagogiskt kunna förklara komplexa sammanhang. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är viktigt att du har ett driv i arbetet, tar initiativ och stort eget ansvar. Du är kommunikativ, smidig i relationer och kan arbeta med en konsultativt förhållningssätt. Förmåga att se sammanhang och utifrån ett helhetsperspektiv kunna väga samman komplex information är en förutsättning för att lyckas i arbetet. Det är meriterande om du har erfarenhet av utredningsarbete i en offentlig verksamhet eller om du har arbetat i en politiskt styrd organisation.
Anställningsvillkor
Heltid.
Tillsvidare enligt överenskommelse.
Kontaktperson
Jessica Hedlund, utredare, telefon 0240-866 56.
Facklig kontaktperson
Nås via kommunens växel, telefon, 0240-860 00.
Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 160722. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.