OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Om Förvaltningsrätten i Uppsala
Förvaltningsrätten i Uppsala är en mellanstor domstol med ca 60 anställda.
Domstolen har en viktig samhällsuppgift i att se till att medborgarna får en rättssäker och effektiv prövning av myndighetsbeslut. Domstolen handlägger ca 500 måltyper, varav de vanligast förekommande är bistånd, socialförsäkring, skattemål och tvångsvårdsmål. För att uppnå målen för verksamheten arbetar vi aktivt med utvecklingsfrågor och vi strävar efter att vara en modern arbetsplats med ett öppet och transparent arbetsklimat där våra engagerade och kunniga medarbetare trivs. Vi strävar efter att alla medarbetare ska få en god kompetensutveckling och vi vill gärna tillvara ta de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför.
Domstolen är organiserad i två dömande enheter och en kanslienhet.
Om kanslienheten
Kanslienheten har den viktiga uppgiften att vara ett administrativt stöd till de dömande enheterna genom att sköta den administrativa delen av målens handläggning, från det att de kommer in till dess att de är avslutade. Handläggningen i målen är i stort sett digital. Kanslienheten består av 11 domstolshandläggare som arbetar i team och som bland annat har ansvar för att ta emot och registrera handlingar, sköta kommunicering med allmänhet och parter, kalla till förhandling och expediera domar. Vidare ingår i kanslienheten även domstolens administratör, vaktmästare och arkivassistent, sammanlagt cirka 15 personer.
Domstolen söker nu enhetschef till kanslienheten.
Arbetsuppgifter
Kanslienhetschefens främsta uppgift är att leda och stödja medarbetarna på kanslienheten så att verksamhetens mål uppnås. Kanslienhetschefen planerar, leder och fördelar arbetet, sätter mål, följer upp och utvärderar resultatet, ser till att tillgängliga resurser används effektivt, arbetar strategiskt med personal- och kompetensförsörjning, identifierar förbättringsområden och utvecklar verksamheten. Kanslienhetschefen ingår även i domstolens ledningsgrupp och ansvarar för att, tillsammans med lagmannen, chefsadministratören och de övriga enhetscheferna, på uppdrag av lagmannen planera och driva organisationen mot de gemensamma övergripande målen för domstolens verksamhet.
Kvalifikationer
För att bli aktuell för tjänsten krävs det att du har relevant akademisk utbildning samt flerårig vana av ledarskap i myndighet liksom att du arbetat i förvaltningsdomstol.
För att lyckas i rollen är det viktigt att du är en erfaren chef, att du har goda ledaregenskaper och att du tycker om att arbeta nära dina medarbetare i den dagliga verksamheten. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och du behöver vara lyhörd och ha en mycket god samarbetsförmåga samt vara drivande och lösningsfokuserad. Du behöver vidare ha förmåga att strukturera kanslienhetens arbete och utveckla arbetsformerna löpande både var gäller administration, kommunikation och digitalisering varför erfarenhet från utvecklingsarbete eller projektarbete är ett krav.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.