OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en kommun med stort utvecklingsfokus och viljan att generera hög kvalité till sina invånare då har du kommit rätt. Till inköpsenheten i Täby kommun söker vi nu en upphandlare med kategoriansvar. Urval och intervjuer sker löpande. Välkommen med din ansökan.
Om tjänsten
Nu söker vi en kategoriansvarig entreprenadupphandlare till inköpskategorin bygg & anläggning, som ska förstärka vår inköpsenhet. Du kommer ingå i den centrala inköpsenheten som består av 12 kompetenta och trevliga kollegor samt inköpschef. Vår målsättning är att arbeta kategoristyrt med inköp och vi har påbörjat implementering av detta arbetssätt.
Som kategoriansvarig kommer du ha huvudansvaret för att identifiera förbättringsområden och tillsammans med verksamheterna ta fram inköpsstrategier. Du kommer att driva upphandlingar genom hela inköpsprocessen och säkerställa att kommunen gör bra affärer i enlighet med gällande lagstiftning, samt kommunens och enhetens mål. Som upphandlare kommer du att arbeta projektorienterat, faktabaserat och tvärfunktionellt. Vi söker dig som vill utveckla och förbättra den offentliga affären i Täby kommun tillsammans med dina kollegor på inköpsenheten och verksamheterna.
Du kommer främst att arbeta med upphandling av ramavtal och entreprenader inom kategorin bygg och anläggning som omfattar fastighetsbyggnation, mark- och anläggningsbyggnation, byggvaror och tekniska konsulter. Komplexiteten i projekten kommer att variera - allt från strategiska upphandlingar till standardiserade avrop.
Dina arbetsuppgifter i huvudsak
• Leda verksamheterna i upphandlingsarbetet från ax till limpa inom ramen för kommunens inköpsprocess
• Genomföra analyser inom ramen för inköpsprocessen, så som exempelvis marknadsanalyser och riskanalyser
• Identifiera förbättringsområden och arbeta fram inköpsstrategier för att addera mervärde i inköpsprocessen
• Ge stöd och råd i inköpsrelaterade frågor från verksamheterna och allmänhet
• Driva kategoriarbetet för Bygg och anläggning
• Ansvara för upphandlingsplanen för kategorin Bygg och anläggning
• Hålla dig uppdaterad om relevanta leverantörsmarknader
• Administrera avtal i avtalskatalogen, såsom avtalsförlängningar mm.
Vem är du?
• Du har god erfarenhet av att självständigt driva projektorienterat upphandlingsarbete
• Du har en för tjänsten relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi, juridik eller inköp alternativt motsvarande kompetens förvärvat på annat sätt
• Du har god kunskap och erfarenhet av att arbeta med AB04/ABT06 och ABK09
• Du har goda kunskaper om gällande upphandlingslagstiftning
• Du talar och skriver svenska obehindrat
• Det är meriterande om du tidigare arbetet utifrån ett kategoristyrt arbetssätt
• Det är meriterande om du arbetat inom offentlig sektor
Som person är du driven och trivs med att arbeta med att utveckla/förbättra. Du har förmågan att agera på en strategisk nivå samt arbetar mål- och resultatinriktat. För att lyckas i rollen krävs det också att du har ett strukturerat, flexibelt, analytiskt och lösningsorienterat arbetssätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och tidigare erfarenheter av arbete med liknande uppgifter. Är du, utöver allt ovan, en team-människa som är lyhörd och kommunikativ. Ja, då kan du vara den vi söker!
Om verksamheten
Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation.
Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.
På kommunledningskontoret finns de centrala ledningsresurserna och det administrativa stödet till kommunens verksamhetsområden som till exempel ekonomi, utredning, HR och kommunikation. Vi samordnar och driver övergripande utveckling och ansvarar för strategier, riktlinjer och verktyg.
Inköpsenheten verkar för en strategisk och hållbar hantering av kommunens resurser genom en effektiv inköpsprocess där leverantörsdialog, behovs- och marknadsanalys samt avtalsförvaltning ska ha en central roll.
Vårt uppdrag är att i samverkan med verksamheterna säkerställa att anskaffningar sker affärsmässigt enligt gällande lagstiftning och kommunens mål och riktlinjer. Vi arbetar faktabaserat och tvärfunktionellt tillsammans med verksamheterna för att skapa effektivitet och största möjliga affärsvärde för kommunen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Åsa Arkestål
Mikael Andersson
mikael.andersson@poolia.se
Lovisa Stehn
lovisa.stehn@poolia.se
Andrea Bergkvist
Staffan Rosenberg
08-555 65239
Mikael Andersson
Eva Nilsson
08-555 65 312
Petra Fryxell
08-555 652 25
Jessica Heikkilä
08-555 650 26
Eva Nilsson