OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är på regeringens uppdrag som Statens fastighetsverk förvaltar vårt gemensamma natur- och kulturarv. Vi förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. Som medarbetare är vi stolta över att vara anställda på en myndighet, arbeta utifrån den statliga värdegrunden och få bidra till en positiv samhällsutveckling.
Vi söker dig som är en passionerad inköpare med ett kategoriansvar som brinner för att skapa affärsframgångar. SFV har ett fantastiskt kulturarv att förvalta och utveckla och inköpsverksamheten befinner sig i en intensiv utvecklingsfas. Hos oss blir du en nyckelspelare i utvecklingen av kategoristyrning inom entreprenad och konsultområdena.
Du blir en del av inköpsenheten som är ett härligt och positivt team på drygt 20 personer som växer och utvecklas med höga ambitioner. Vi sitter centralt i Stockholm.
Din roll
I rollen som kategoriansvarig leder du kategori- och inköpsarbetet inom dina kategorier samt genomför upphandlingar. Du utvecklar och tar fram kategoristrategier, utvecklingsplaner och upphandlingsplaner samt driver implementation och genomförandet av dessa. Du kommer både självständigt och tillsammans med kollegor genomföra upphandlingarna inom din kategori i enlighet med beslutade kategoristrategier och alltid i nära samarbete med verksamheten.
En del av ditt arbete innebär att leda inköpsarbetet och stötta verksamheten i kravarbete och marknadsanalyser samt genomför upphandlingar. När avtalet är tecknat stödjer du aktivt med avtalsförvaltning och leverantörsuppföljning. I rollen ingår även att på ett konsultativt sätt bidra med att utveckla och driva affärsmässigheten och de kommersiella aspekterna inom SFV.
Din profil
Du har
• relevant akademisk utbildning alternativt motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• minst 5 års erfarenhet av arbete med och implementering av kategoristyrning
• minst 5 år erfarenhet av arbete med inköp/upphandling eller motsvarande inom privat eller offentlig sektor
• erfarenhet från olika entreprenadområden
• erfarenhet och kunskap om branschbestämmelser såsom AB, ABT, ABK och AMA AF, AMA AF Konsult samt AFF
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både i tal och skrift.
Det är meriterande om du även har
• erfarenhet av att genomföra upphandlingar i enlighet med LOU
• utvecklat och tagit fram kategoristrategier, utvecklingsplaner och upphandlingsplaner
• erfarenhet av politiskt styrd eller större organisation
Som person är du lösningsorienterad och målinriktad och gör vad som krävs för att nå resultat. Du arbetar strukturerat och planerar ditt arbete väl och slutför inom givna tidsramar. Du har lätt för att skapa nya relationer då du kommer att ha många kontaktytor både inom verksamheten och externt.
Mer information
SFV tillämpar 6 månaders provanställning.
För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Inköpschef Sebastian Nordgren tfn 010-478 72 22.
Fackliga representanter för Saco, Seko och OFR/S nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se
Innan ett beslut om anställning fattas kan en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) komma att genomföras. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och i vissa fall krävs svenskt medborgarskap.
Statens fastighetsverk verkar inom branscher som är exponerade mot olika risker för oegentligheter, i förbyggande syfte förekommer därför tjänster där lämplighetsprövning genomförs.
Sista ansökningsdag är 2024-03-10 och vi ser fram emot din ansökan och CV.
Välkommen till oss!