OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
MerxTeam har sedan starten 1984 vuxit till en av Sveriges ledande leverantörer inom restaurang- och köksprodukter. Idag ingår MerxTeam AB i en koncern som arbetar med egna produkter och varumärken, som Exxent och Xantia, vilka säljs hos utvalda återförsäljare i restaurang, detalj och profilkanalerna. Koncernen säljer också mot konsument via de egna butikerna Verner & Verner, Cordon Bleu och e-handeln Zerazza.com. Huvudkontoret är beläget i egna lokaler på Hisingen i Göteborg. Utöver detta har man ytterligare kontor i Stockholm, Oslo, Moskva och Warszawa samt ett inköpskontor med inhemsk personal i Shanghai. MerxTeam omsätter runt 175 MSEK och har ca 70 medarbetare. Läs mer på www.merxteam.com
MerxTeam står nu inför en stark tillväxt och expansion på den nordiska marknaden varpå de nu söker en resultatinriktad Kategoriansvarig som vill vara med på resan!
ARBETSBESKRIVNING
I rollen som Kategoriansvarig arbetar du kontinuerligt med att utveckla MerxTeams sortiment- och inköpsstrategi inom dina kategorier. Du arbetar mycket nära affären och fattar verksamhetsbeslut med stöd av ekonomisk analys och nyckeltal. Du ingår i ett mindre inköpsteam på fyra personer och har ett nära utvecklingsarbete tillsammans med säljorganisationen. Vidare är ett gott samarbetet med leverantörer både i Asien och Europa viktigt för att säkerställa uppsatta mål vad gäller design, kvalitet, pris och nyckeltal. Kontinuerligt arbete med utveckling av leverantörsbasen för att säkerställa kvalitet, pris och distribution/sourcing. Tjänsten är placerad på kontoret i Göteborg och du rapporterar till Sortiment och Inköpschef.
• Driva utveckling avseende sortiment, inköp och processer i enlighet med MerxTeams strategier
• Utveckling av ett starkt och kommersiellt sortiment för respektive försäljningskanal och kategori
• Löpande följa upp och analysera försäljningsutveckling och nyckeltalsutveckling för ditt ansvarsområde
• Val av leverantörer och etablering av goda samarbeten i Asien och Europa
• Driva och utveckla inköps- och förhandlingsprocesser
• Prissättning för god lönsamhet
• Ansvar för omvärldsbevakning för bästa produktutveckling, inkl. konsumenttester såväl som konkurrentanalyser
KVALIFIKATIONER
Du har gedigen erfarenhet av sortiment, kategori och inköpsarbete inom retail och gärna med erfarenhet av HoReCa samt en utpräglad känsla för kommersiella trender. Du har ett sinne för att göra affärer, ser helheter och affärsprocesser och är en kreativ och drivande person med en stark analytisk förmåga och en tydlig målfokusering.
• Erfarenhet från sortiment och produktutveckling för detaljhandeln
• Erfarenhet av HoReCa är mycket meriterande
• Stor fördel om du har materialkunskap inom ex. trä, glas, metall och keramik samt förpackningar
• Relevant akademisk examen
• Bred affärsförståelse och förhandlingsvana
• Erfarenhet av inköpsarbete inom konsumentrelaterade produkter
• Erfarenhet av att ha arbetat mot Asien
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i skrift och tal
PERSONLIGA KOMPETENSER VIKTIGA FÖR ROLLEN
• Drivande, beslutskraftig och engagerad
• Mycket god organiserings och planeringsförmåga
• Kommersiellt tänkande
• Relationsbyggande och kommunikativ
• Analytisk förmåga
• Strategisk förmåga
VI ERBJUDER
MerxTeam är en av de ledande aktörerna inom sina produktsegment och satsar stora resurser på att ta fram nya innovativa produkter och koncept för att tillgodose marknadens behov och önskemål. Vi erbjuder dig ett utvecklande och spännande arbete i en platt organisation där möjligheten till påverkan och utveckling är stor.
ANSÖKAN
Vi samarbetar med rekryteringsföretaget Your Talent i denna rekrytering, ansök på www.yourtalent.se För ytterligare information vänligen kontakta rekryteringskonsult Johan Sjöberg på 0761-709851, johan.sjoberg@yourtalent.se
Vi arbetar med löpande urval vilket gör att vi gärna tar emot din ansökan snarast möjligt!