OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Verksamhetsområde Inköp, Service och logistik ansvarar för Region Östergötlands samlade Inköps och materialförsörjningsfrågor. Vi är en strategisk funktion som organisatoriskt är placerat i Regionledningskontoret. Vi arbetar brett med Inköp inom regionens alla verksamheter, där hälso- och sjukvård är den största men också regional utveckling, fastighet och Facility Management, IT, stadsbibliotek och naturbruksgymnasium är verksamheter vi stöttar.
Sedan en tid tillbaka har vårt uppdrag förändrats, där vi har fått till uppdrag att utvecklas från en upphandlingsenhet till en inköpsorganisation med ansvar för inköpsprocessens alla delar; strategi- och analysfas, upphandlingsfas och avtals- och utvecklingsfas. Detta arbete innebär stora förändringar i arbetssätt och processer men också i tankesätt och kultur i inköpsfrågor såväl inom verksamhetsområde Inköp, service och logistik som i region Östergötlands alla verksamheter. Vi är mitt i den utvecklingsresan och behöver nu förstärkning för att kunna ta ytterligare steg i denna förändringsprocess.
I rollen som kategoriansvarig är du med och bidrar till framtidens hälso- och sjukvård!
Rollen som kategoriansvarig är en ny roll i organisationen som du får möjligheten att forma. Kategorierna är uppdelade i områdena IT, Medicinteknisk utrustning samt inom Indirekt material och tjänster, bland annat Facility Management. Vi söker nu en kategoriansvarig till området Medicinteknisk utrustning.
Vad erbjuder Region Östergötland dig?
Som kategoriansvarig får du en viktig roll i den spännande utvecklingsfas verksamheten går in i med syfte att vidareutveckla en inköpsorganisation som arbetar med kategoristyrt inköp. Du kommer att få bidra i arbetet med att utveckla affärsmässighet, struktur och rutiner för hela inköpskedjan.
Region Östergötland ligger i framkant gällande teknikutveckling, AI, digitalisering och andra spännande fokusområden kopplade till framtidens hälso- och sjukvård.
Region Östergötland vill också främja deras medarbetares möjlighet till balans i livet. Generösa friskvårdsmöjligheter, bra förmåner och flexibla arbetstider är också en del av erbjudandet. Centrum för verksamhetsstöd och utveckling är placerad mitt i centrala Linköping i trevliga och moderna lokaler.
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Rollen som kategoriansvarig är ny vilket innebär att du tillsammans med dina kollegor kommer att få utveckla rollen och skapa rätt förutsättningar för att ni ska kunna verka på ett så bra och tydligt sätt som möjligt.
I rollen som kategoriansvarig har du det övergripande ansvaret för inköpsstrategin i din huvudkategori med implementering, förankring och utveckling. Vidare innebär det samordning, uppföljning, leverantörskontakter, kontraktsmöten men även strategiskt arbete avseende avtalshantering genom att utveckla avtal och arbetssätt. Du kommer även ansvara för särskilt viktiga förhandlingar gentemot leverantörer. Genom tvärfunktionellt arbete i verksamheten analyserar ni affärsprocesser och fastställer besparingsmöjligheter och på så sätt ser du till att Regionens strategier efterföljs och kontinuerligt förbättras. Du kommer att ha ett nära samarbete med bland annat strategiska inköpare inom ditt område.
I rollen som kategoriansvarig kommer du även till viss del även arbeta med strategiskt inköp. Inom inköpsdelen arbetar du i hela processen, från behovs- och marknadsanalys till anbudsförfrågan, utvärdering, förhandling och uppföljning av avtal. Du fungerar också som rådgivare till verksamheterna i strategiska upphandlings- och inköpsfrågor.
Arbetet sker konsultativt i nära samarbete med upphandlingsgrupper från verksamheterna. I uppdraget ingår också att ansvara för kontakter med leverantörer inom relevant område.
Profil
För rollen som kategoriansvarig ser vi att du har en akademisk utbildning eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och att du har drivit en inköpskategori framåt. Du ska ha ett stort intresse och fallenhet för goda affärer. Vidare ser vi att du har flerårig erfarenhet av leverantörs- och/eller kundansvar med stor erfarenhet av komplexa avtals- och affärsfrågor. Du har också juridisk kunskap och kunskap i att tolka avtal, god systemvana samt en god svenska i tal och skrift.
Som person har du förmågan att ur ett helhetsperspektiv ta affärsmässiga beslut samtidigt som du har en naturlig förmåga att på ett förtroendeingivande sätt skapa och bygga relationer med personer både inom organisationen och utanför. Du är initiativtagande och ser till att initiera och driva utveckling av arbetssätt och processer. Vidare har du en god planeringsförmåga samt utbyter erfarenheter och idéer. För att lyckas i rollen bör du vara bra på att kommunicera.
Vi lägger stor vikt vid din personlighet.
Ansökan
Är du intresserad av tjänsten? I den här rekryteringen samarbetar Region Östergötland med Experis. För mer information är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Marcus Kahanek på Experis, 011-19 43 54 eller marcus.kahanek@se.experis.com
Kontaktpersoner på detta företaget
Malou Lindberg, Verksamhetschef
0705-22 80 91
Lisbeth Furberg, Vårdenhetschef
010-103 80 88
Asta Lindström, Vårdenhetschef
010-103 80 08
Susanna jangerot,
Pernilla Nordenryd, vårdenhetschef
010-1031232
Sigbritt Willers, Vårdenhetschef
010-1036791
Maria Renström, Vårdenehtschef
010-1036278
Helena Wintland, Vårdenhetschef
010-1043948
Björn Thyrberg, Vårdenhetschef
010 104 39 48