OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kriminalvårdens uppgift är att genom frivård och anstalter verkställa de påföljder som domstol dömer ut, driva häkten och utföra transporter samt göra personutredningar i brottmål. Uppgifterna ska utföras på ett sätt så lagföring kan ske effektivt och återfall i brott förebyggas. I all verksamhet värnar vi starkt om humaniteten och respekten för den enskildes integritet och rättssäkerhet, utan att kompromissa i fråga om samhällets säkerhet och trygghet.
Inköpsenheten har i uppdrag att utveckla, styra och samordna myndighetens inköp. Inköpsenheten svarar också för juridiskt stöd och rådgivning kring inköp- och avtalsfrågor kopplat till upphandlingar. I vårt uppdrag ingår också att följa upp avtal och utveckla myndighetens e-handel.
ARBETSUPPGIFTER
Som kategorikoordinator får du en spännande roll där du ansvarar för att avtalen inom ditt team av kategoriansvariga och upphandlare möter verksamhetens behov gällande funktion, affärsmässighet, miljö och hållbarhet. Du kommer att stödja och leda kategoriansvariga i arbetet med att utveckla och driva strategier för inköpskategorier och avtalsförvaltning. Du är övergripande ansvarig för att prioritera och analysera behov för att vidareutveckla kategorierna. Du är arbetsledare för gruppen, som består av 6-8 personer, och ansvarar för att leda och utveckla gruppens arbete samt att arbetet sköts enligt gällande process och riktlinjer. Du ser till att gruppen håller en hög servicegrad gentemot Kriminalvårdens verksamheter och leverantörer samt att uppsatta mål uppfylls. Du kommer också att genomföra egna upphandlingar och kan komma att ansvara för egna inköpskategorier.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen med inriktning ekonomi, juridik eller ingenjörsämnen, alternativt inom upphandling, inköp eller annan utbildning Kriminalvården bedömer relevant. Du har en god affärsförståelse samt förmåga att identifiera utvecklingsmöjligheter för att kunna göra affärsmässiga och hållbara avtal inom ramen för LOU. Du har flerårig erfarenhet som upphandlare inom offentlig upphandling eller minst ett års erfarenhet som upphandlare i kombination med flerårig annan lämplig upphandlings- eller inköpserfarenhet. Du har en god förmåga att formulera dig både på svenska och engelska i tal och skrift. Du har erfarenhet av projektarbete, både som ledare och medarbetare. Vi förutsätter att du har goda IT-kunskaper. Du behöver B-körkort. Det är meriterande om du har ledarerfarenhet och vana av att leda specialister eller erfarenhet av kategoristyrningsarbete. Det är även meriterande med tidigare erfarenhet från Kriminalvården.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet vilket för oss innebär bland annat att du är prestigelös och förtroendeingivande. Du har en förmåga att entusiasmera, engagera och utveckla medarbetare. Du samarbetar nära kollegor både inom Inköpsenheten och inom Kriminalvårdens övriga verksamheter samt med våra leverantörer varför det är viktigt att du har en väl utvecklad samarbetsförmåga och är lyhörd och kommunikativ.
Du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på att människan är utvecklingsbar och du förväntas med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta.
ÖVRIGT
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.
Registerkontroll kommer att föregå beslut om anställning.
Kriminalvården tillämpar rökfri arbetstid.
Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.
Ansökan lämnas endast via länk i denna annons eller www.offentligajobb.se. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.
Supporttelefon för sökande: 0771-101029
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Helen Widin
011-496 52 57
Inköpschef Helen Widin
011-496 52 57