OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Vilka är vi
Inköpsavdelningen består av två affärsområden och en gemensam enhet Affärsstöd med avdelningsövergripande roller.
Affärsområde IT och Förvaltning ansvarar för inköp av varor och tjänster som myndigheten behöver för att bedriva verksamhet. Enheten jobbar enligt det kategoristyrda arbetssättet där alla externa inköp och kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 90 medarbetare. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 7 miljarder kronor och med en förändrad verksamhet förväntas detta öka kraftigt.
Enhetens uppdrag
På enheten jobbar vi med Arbetsförmedlingens affärsstrategier inom åtta kategorier som täcker myndighetens behov av varor och tjänster för myndighetens förvaltning. Vår uppgift är att förvalta affärens hela värdekedja. Från att vi genom kategoristyrning identifierar värdet i affären till att öka värdet genom affärsutveckling, samt skapa nytt värde i affären genom att etablera partnerskap inom leverantörsmarknader.
Beskrivning av tjänsten
Som kategoriledare får du en central roll och leder kategoriråd i nära samarbete med myndighetens direktörer för att utforma de bästa kategoristrategierna inom deras ansvarsområden. Du samarbetar med dina kollegor och stöttar dem i deras olika kategorier.
Just nu söker vi en kategoriledare med huvudansvar för kategorierna inom HR-tjänster och Kompetensutveckling
Du leder arbetet utifrån ett strukturerat arbetssätt baserat utifrån modellen för kategoristyrning. Till din hjälp har du olika kategoriteam som är tvärfunktionellt sammansatta med kollegor från alla delar av Arbetsförmedlingens organisation. Du arbetar faktabaserat, värdedrivet och inkluderande. Samtidigt som du leder mot mål och påvisad affärsnytta, så visar du passion, nyfikenhet och inspirerar människor runt omkring dig. För att lyckas behöver du vara strategisk samtidigt som du har förmåga att driva på och handfast bidra till att realisera initiativen som kategoriråden beslutar. Du har förmågor som krävs för förändringsledning och kan navigera i en miljö där alla svaren inte är givna från början.
Grundläggande kvalifikationer
- Relevant högskoleexamen om minst 120 p eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt de senaste 5 åren.
- Minst 5 års erfarenhet av ledande roll alternativt delansvarig roll inom. verksamhetsutveckling/samordning eller förändringledning i stora organisationer.
- Erfarenhet av att arbeta med agila metoder.
- Mycket goda kunskaper i skriftlig och muntlig kommunikation på svenska.
Övriga meriter för tjänsten
- Du har tidigare erfarenhet av strategiskt inköpsarbete och/eller ekonomi som är applicerbart inom upphandling och inköp.
- Certifierad affärsutvecklare (Business Architect) alternativt Kategoriledarlicens.
- Praktisk erfarenhet av kategoristyrningsmodeller.
- Erfarenhet av/arbete inom digitalisering och/eller tjänsteutveckling.
Vem är du
För att trivas i rollen ska du ha en vilja och förmåga att driva förändringar, moderniseringar och effektivisering. Du ska vara nyfiken som person och ha en positiv inställning. Den vi söker ska vara ordningsam, strukturerad och samarbetsinriktad för att bli framgångsrik i rollen. Du behöver också ha ett brinnande intresse för att analysera på bredden och på djupet med siffror och stora datamängder.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, förmågor, lämplighet och ditt förhållningssätt.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten.
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser.
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring.
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning.
Placeringsort är Solna eller Östersund.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-03-16.
Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Kontakt:
Hans Nolander, rekryterande chef 010-486 77 26
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.