OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Enhetens uppdrag
Inköpsavdelningen har ett centralt ansvar för anskaffning, utveckling och förvaltning av våra avtal.
Vi ansvarar för samtliga upphandlingar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa inköp och kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Avdelningen består av två affärsenheter och en funktion för Affärsstöd med avdelningsövergripande roller. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 80 medarbetare. Den totala omsättningen i myndigheten på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 8 miljarder kronor. I framtiden förväntas detta öka.
Vi rekryterar nu en vikarierande Kategoriledare inom enheten Arbetsmarknadstjänster till Kategorin Arbetslivsinriktad Rehabilitering då vår nuvarande Kategoriledare kommer gå på föräldraledighet. Rollen är en nyckelfunktion för att hålla ihop planering, anskaffning och utveckling av hela området av Rehabinriktade tjänster för våra sökande.
Arbetsuppgifter
Som Kategoriledare agerar du som en katalysator för utvecklingen av anskaffningsarbetet inom Arbetslivsinriktad rehabilitering. Du planerar och genomför analyser utifrån spenddata och utvecklar förståelse om marknaden och leverantörers förutsättningar i syfte att optimera komplexa sourcing-situationer. Du arbetar ständigt under projektliknande former på uppdrag av Inköpsavdelningen och rapporterar till Enhetschef och Kategorirådsordförande för din kategori.
Ditt ansvar är att:
- Tillsammans med övriga kategoriledare inom inköpsavdelningen utveckla arbetssätt och metoder
- Självständigt leda kategoriteamets arbete med marknads- och behovsanalyser, strategiframtagande, benchmarking, nyckeltal, uppföljning mm samt att genomföra workshops
- Sätta upp mål, följa upp och rapportera resultat av framdriften av kategoriarbetet
- Leda implementering av kategoriplaner samt följa upp, mäta och rapportera resultat av dessa
- Stötta och coacha verksamheten i kategoristyrningsmetodik
- Utveckla det strategiska inköpsarbetet för en eller flera kategorier
- Bidra till löpande utveckling av det kategoristyrda arbetssättet och ta initiativ till processförbättringar
- Tillsammans med inköpare, strategiska inköpare och i nära samarbete med beställare och sakkunniga genomföra anskaffningsprojekt och förbättringsprojekt inom kategorin
Som Kategoriledare är du god kommunikatör och ger vägledning och förklarar metodik/rutiner både i digitala och fysiska möten för verksamheten.
Kvalifikationer
- Relevant högskoleexamen om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system) eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt, exempelvis inom arbetslivsinriktad rehabilitering.
- Minst 2 års erfarenhet av upphandling/inköp alternativt arbete med verksamhetsutveckling/samordning eller förändringledning i stora organisationer
- Har mycket goda kunskaper i skriftlig och muntlig kommunikation
Vi söker dig med följande förmågor
- Analytisk: förmåga att snabbt sätta sig in i nya problemfrågeställningar och att strukturera ett komplext material
- Initiativtagande: du navigerar i en målstyrd verksamhet och tar eget ansvar och fokuserar på att finna lösningar
- Lagspelare: kunna samarbeta prestigelöst med olika personer och grupperingar
- Flexibel: möjlighet att ställa om fokus beroende på nya prioriteringar och tänka nytt där det behövs
- Affärsmässig och förtroendeingivande: Ser och tänker helhet i vardagen
- Du är självgående, utpräglat ansvarstagande person och vi värdesätter integritet, lojalitet, samarbetsförmåga och serviceinriktning.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
• Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
• Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
• Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.
Övrig information
Anställningen är ett vikariat på heltid till 31 december 2021 eller eventuellt längre. Tillträde enligt överenskommelse.
Placeringsort är Solna eller Östersund, alternativ kan diskuteras.
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2020-03-03. Du ansöker genom att klicka på Sök jobbet. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.