OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en Key Account Manager till Centralkundsförsäljning Lastbilsmarknad med teknisk inriktning för att förstärka den svenska säljorganisation med placering på vårt kontor i Lindvreten alternativt Malmö eller Göteborg. Gruppen består idag av 4 medarbetare.
Dina arbetsuppgifter
Din huvudsakliga roll blir att arbeta med tekniska specifikationer, gränssnitt mot påbyggare samt försäljning till de stora aktörerna inom transportområdet för lastbil som centralkundsavdelningen ansvarar för. Dessa består av en blandning från statliga verk/bolag till internationella aktörer inom transportbranschen.
I dina arbetsuppgifter ingår att aktivt arbeta med ovan nämnda kunder, både genom proaktivitet i verksamhet och att medverka vid upphandlingar. Arbetet kommer att bedrivas i nära samarbete med våra kollegor dels på internationella fleet avdelningen på Scania CV samt med service/eftermarknad och Scania Finans.
Centralkundsavdelningen arbetar med offentliga upphandlingar. Vi ser vikten av att i ett tidigt skede medverka och påverka processen i en offentlig upphandling. Du kommer att arbeta nära kund och ska ha förmåga att översätta kundens önskemål till säljbara produkter och tjänster.
Du kommer gemensamt med övriga i gruppen skapa kort- och långsiktiga affärsplaner i linje med företagets mål. Vidare ska du medverka till att avdelningen utvecklar och marknadsför produkter och tjänster till nya och befintliga kunder i enlighet med överenskomna försäljnings- och marknadsföringsstrategier så att försäljningsmålen uppnås.
Tjänsteresor ingår i din roll som Key Account Manager.
Din profil
Du är högskoleutbildad inom teknik, marknad/ekonomi eller motsvarande. Har du även tidigare erfarenhet inom teknikrelaterad försäljning till större kunder är det mycket meriterande.
Teknisk förståelse, lösningsorienterad samt affärsmässighet är nyckelegenskaper för tjänsten. Du förstår hur en lastbil är uppbyggd och sambandet mellan lastbilen och olika påbyggnationer och applikationer.
Som person har du förmåga att fatta snabba och välavvägda beslut, prioritera, vara noggrann samt drivande med hög ansvarskänsla. Då arbetet ibland är intensivt är det en fördel om du är flexibel och klarar av högt tempo, och förmår att hantera flera saker i tät följd.
Du är social, har lätt för att bygga relationer och är duktig på att skapa förtroende både hos kunder och medarbetare. Du är självgående, motiveras av att uppnå goda resultat och har lätt för att anpassa dig till olika situationer.
Du kan kommunicera på svenska och engelska både i tal och skrift samt har goda datakunskaper främst i Officepaketet MS Office. Meriterande om du har körkort för lastbil.
Ytterligare information
Kontakta gärna Fredrik Lundström, Chef Centralkundförsäljning på tfn: 010-706 60 04.
Ansökan
Din ansökan ska innehålla personligt brev, CV och betygskopior. Urval kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Välkommen med din ansökan!
Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav drygt 600 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2019 registrerade Scania Sverige 6 652 tunga fordon samt 146 Scaniabussar och blev med det marknadsledare på den svenska marknaden med 44,2%.