Key Account Manager Servicemarknad Lastbil – Scania Sverige AB

Key Account Manager Servicemarknad Lastbil – Scania Sverige AB

Arbetsbeskrivning

Scania Sverige är inne i en händelserik och spännande tid. Vi är marknadsledande och har ett fantastiskt produkt- och tjänsteprogram i portföljen. Vi har samtidigt bestämt oss för att leda skiftet mot hållbara transportlösningar.

Affärsområdet Servicemarknad ansvarar för att våra Scaniakunder runt om i landet ska ha tillgång till förstklassig service. För att lyckas med detta uppdrag jobbar vi tillsammans och genom våra återförsäljare med försäljning och stöd rörande produkter och tjänster som Scania levererar på den svenska marknaden. Vi tillhandahåller teknisk- och reservdelssupport och utbildning för att säkerställa kompetens i hela nätverket, allt i syfte att säkerställa bäst möjliga kundnöjdhet- och lönsamhet kopplat till våra leveranser.

En av våra Key Account Managers (KAM) går nu vidare till nya utmaningar och vi söker nu en efterträdare.

Gruppen
Rollen som KAM för tjänster ingår i gruppen för tjänsteförsäljning och administration inom affärsområdet Servicemarknad. I gruppens uppdrag finns också ansvaret för avtals- och garantiadministration och analys av avtalsportföljen. Ansvaret för våra fleetkunder delas i dag av två personer och en marknadsstödsroll. Totalt består gruppen i dag av 12 personer.

Ditt uppdrag
I rollen som KAM Servicemarknad har du tillsammans med KAM för lastbilssälj ansvar för helhetslösningar gentemot Scania Sveriges fleetkunder. Rollen innebär att utveckla metoder, kundrelationer och vårda Scanias varumärke.

Ditt ansvar kommer att innebära försäljning av tjänster till våra fleetkunder i samband med nybilsförsäljning men även för försäljning till befintlig flotta. I tjänster inkluderas underhållsavtal, reparationsavtal och uppkopplade tjänster.

En viktig del av arbetet är att ha daglig kontakt med ett antal utvalda kunder och i den dialogen bland annat att hålla dig uppdaterad om kundens affär, följa upp överenskomna målsättningar, prestanda och hitta förbättringar i befintlig fordonsflotta. En aktiv del av rollen är att identifiera och sälja in nya affärsmöjligheter.

Arbetet är väldigt tvärfunktionellt och inbegriper bland annat tät dialog med återförsäljare för att säkra leverans av överenskomna lösningar.

Uppgifterna kommer att spänna mellan stor strategisk höjd likväl som mer operativa och detaljerade frågor. 

Arbetsuppgifter
Exempel på kontinuerliga arbetsuppgifter kopplat till fleetkunder:


• Delta i upphandling och framtagande av offerter
• Skapa och se över underhållsplaner
• Analysera och förbättra befintlig affär
• Godkänna reparationer från återförsäljare
• Upprätthålla kundrelation genom kontinuerliga möten


Din profil
Vi söker en lagspelare med ett stort intresse för teknik och affär som är nyfiken av att lära sig nya saker och vill utvecklas i rollen och inom Scanias organisation. Du trivs i en roll med många kontaktytor där nätverkande är en viktig del av ditt arbete. Du har lätt för att skapa, bibehålla och utveckla nya relationer. Vi tror även att du har ett stort eget driv och har förmåga att leda tvärfunktionella team och att du har en vilja att utveckla ditt ledarskap.
 
Du har troligen en akademisk utbildning inom business management, teknik eller liknande och har flerårig arbetslivserfarenhet av liknande tjänster. För att lyckas i rollen bör du ha erfarenhet av strategisk samordning och försäljnings- och serviceaktiviteter kopplade till serviceaffären. Har du tidigare arbetat med utveckling och implementering av försäljnings- och serviceplaner ser vi det som mycket meriterande liksom tidigare erfarenhet inom verkstadsområdet. Erfarenhet av Scanias produkter eller motsvarande inom fordonsbranschen är viktigt.

Datorvana och datorkunskap krävs då arbetet i många moment kräver god systemförståelse. B-körkort är ett krav då resor inom Sverige ingår i tjänsten. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift.

Vi erbjuder
Vi erbjuder dig möjligheten att utvecklas vidare hos en av Scanias främst distributörer tillsammans med trevliga och kunniga kollegor i det spännande arbetet att utveckla vår förmåga att erbjuda helhetslösningar till våra fleetkunder. 

För mer information
För mer information kontakta Maria Molén, chef för Service Sales & administration 070-248 33 41, eller Jinnie Skoog, KAM Servicemarknad lastbil, 076-516 67 94.

Ansökan
Din ansökan ska innehålla ett personlig brev och ett CV. Urval och intervjuer kan ske löpande under ansökningsperioden. Senaste ansökningsdatumet 1 maj 2022.

Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav drygt 600 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2021 registrerade Scania Sverige 5 304 tunga fordon samt 157 Scaniabussar och blev med det marknadsledare på den svenska marknaden med 44,8%.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Scania
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 april 2022
  • Ansök senast: 1 maj 2022

Liknande jobb


22 november 2024

22 november 2024