Key Account Manager - Strategiska nyckelkunder till Öresundskraft

Key Account Manager - Strategiska nyckelkunder till Öresundskraft

Arbetsbeskrivning

Vill du bli vår ambassadör och våra nyckelkunders guide i energilandskapet och skapa mervärde och klimatnytta, med Öresundskrafts samlade kompetens och erfarenhet till ditt förfogande?

Om verksamheten
Vi är 400 positiva klimataktivister som tillsammans med våra 125 000 kunder skapar smarta tjänster, resurseffektiv energianvändning och ett hållbart energisystem. Öresundskraft ägs av Helsingborgs stad. Med allt ifrån el, fjärrvärme, biogas, fjärrkyla, bredband och stadshubb för Internet of Things till energitjänster lever vi får vision. "För en bättre värld". www.oresundskraft.se. Våra kunder ska få en enkel och behaglig energitillvaro. Lika enkelt ska det vara att trivas och må bra som medarbetare! Nyrenoverade kontorslokaler i all ära – alla får dessutom både träna varje vecka och årligen volontärsarbeta 17 timmar på betald arbetstid. Vi har helt enkelt gett oss sjutton på att tillsammans med kunder och samarbetspartners lösa klimatutmaningarna för nordvästra Skåne. Kom och hjälp oss i detta viktiga arbete! #tillsammansför17.

Om tjänsten
Vi erbjuder dig en mycket bred och spännande tjänst i ett utvecklingsinriktat bolag, i en bransch som är under stor förändring. Tjänsten som KAM innebär ett ansvar för några av våra mest betydelsefulla kunder där du representerar Öresundskrafts samlade erbjudande. Du får ansvaret för ett mindre antal befintliga strategiska nyckelkunder där du förväntas långsiktigt bygga och underhålla en nära relation, baserad på kunskap, förtroende, kundvärde och affärsnytta. Våra energiaffärer är under ständig utveckling och vi driver intensivt och helhjärtat mot ökad klimatnytta och hållbarhet, vilket medför nya krav på en optimerad energianvändning i kombination med kundnära värdeskapande energilösningar, produkter och tjänster. Som vår ambassadör, och dina kunders guide i energilandskapet, har du Öresundskraft samlade kunskap och kompetens till ditt förfogande.

Vårt affärsområde Sälj & marknad består av fyra avdelningar – Kundrelationer, Marknad, Corporate communication samt Försäljning, där denna roll är placerad. Avdelningen har som uppdrag att lönsam försäljning och att utveckla, driva och vårda våra kundrelationer och affärer. I din roll, som en av våra tre Key Account Managers, är du dina kunders viktigaste kontaktperson (SPOC) och frågorna på ditt bord kommer att ha en stor bredd – såväl strategiskt, taktiskt som operativt. Löpande identifierar och realiserar du nya affärsmöjligheter, i anslutning till pågående leveranser, samtidigt som du proaktivt ger dina kunder bästa möjliga stöd i sina strategiska vägval mot ökad hållbarhet, tydlig miljö- och klimatnytta. För att säkerställa effektiva processer för våra kunder arbetar du nära kollegor som ansvarar för att hantera administrativa ärenden och processer.

Huvudsakliga arbetsområden/uppgifter:
-Etablera kontakt och kontinuerligt utveckla relationen med dina kunder, nyckelindivider inkl. beslutsfattare, och i övrigt navigera inom kundens organisation
-Analysera och på djupet förstå dina kunders behov, formulera och genomföra kundstrategier, mål och aktivitetsplaner.
-Identifiera, utveckla och genomföra nya affärs- och samarbetsmöjligheter hos dina nyckelkunder, inklusive förhandling kring pris och kommersiella villkor
-Medverka till utveckling av kundanpassade lösningar och utveckling av våra affärer
-Engagera interna intressenter och leda/koordinera till framgångsrika affärer
-Löpande följa och säkerställa att kundplaner genomförs och möter satta affärsmässiga mål
-Följa upp och säkerställa att Öresundskraft levererar vårt utlovade kundvärde
-Vara kundens kontaktperson ”one-way” in i Öresundskraft

Du kommer också, helt naturligt, att delta i olika interna utvecklingsprojekt kopplat till våra produkter och till vår tjänsteportfölj, med fokus på att realisera den energismarta fastigheten och den hållbara staden. Du rör dig fritt och värdeskapande inom våra storskaliga- och användarnära energisystem samt energihandel. (Exempel på tjänsteområden: balansering och optimering, distribution och energiproduktion och -lagring samt tjänster inom styrning/automation/beslutstöd). Rollen är placerad vid vårt huvudkontor, i Helsingborg. Naturligtvis är vi flexibla och att arbeta på distans, när det passar bäst, är en del av vår vardag. Du rapporterar direkt till vår Försäljningschef.

Om dig
Du har förmodligen en relevant akademisk examen i kombination med flera framgångsrika år i en liknande roll, inom komplex relationsgrundad försäljning (B2B). Naturligtvis utgår vi ifrån att du har kunskap, förståelse och ett genuint intresse för energibranschens utmaningar, hållbarhet och klimatnytta. Vi tror att du, mycket väl, kan ha en annan branschbakgrund, men att försäljning, utveckling och leverans av produkter och tjänster kopplat till storskaliga- och användarnära energisystem har spelat en betydande roll. Vi förutsätter att du har en mycket stor erfarenhet av förhandling med tillhörande formulering av avtal och att du behärskar både svenska och engelska, i tal och skrift.

Du behöver vara en nyfiken, analytiskt lagd ”doer” och en driven relationsbyggare med mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är alltid affärsmässig och har ett kommersiellt förhållningssätt som skapar mervärde. Naturligtvis är du genuint intresserad och sprider ett engagemang kring hållbarhetsfrågor och vill liksom vi se att vi kommer framåt - ser resultat. Du tycker om komplexa frågeställningar och räds inte att ta tag i dem och/eller driva dem såväl internt som externt tillsammans med våra kunder, samarbetspartners, organisationer och branschföreningar.

För oss är mångfald viktigt på riktigt. Det som gör oss olika är också det som utvecklar oss mest. Olika perspektiv, erfarenhet och personligheter är en stor del av vår nyckel till framgång. Var dig själv och bidra på ditt alldeles egna sätt - Välkommen till Öresundskraft!

Vill du skapa framtidens hållbara samhälle tillsammans med oss?
I den här rekryteringen samarbetar vi med Nexer Recruit. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Björn Larsson på bjorn.larsson@nexergroup.com eller 072-5723670. Urval och intervjuer sker löpande.

Sista ansökningsdag: 2023-06-30.

Berörda fackliga representanter:
Akademikerna, Magnus Gunnarsson, 042-490 3551
Vision, Angelica Grosser, 042-490 3513

Välkommen med din ansökan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Nexer Recruit AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 juni 2023
  • Ansök senast: 30 juni 2023

Liknande jobb


Tjäna 40 000 SEK/M

21 december 2024

Tjäna 40 000 SEK/M

21 december 2024

21 december 2024

21 december 2024