OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Företagsbeskrivning
Bokmässan i Göteborg är en av Europas fem största bokmässor och har de senaste åren lockat närmare 100 000 besökare, 900 utställare och 1 500 journalister. Gästlistan på föreläsare är imponerande och få mässor i världen kan erbjuda ett så omfattande seminarieprogram. Bok & Bibliotek i Norden AB är ett dotterbolag till Svenska Mässan. Förutom Bokmässan arrangerar Bok & Bibliotek även Nordiska Skolledarkongressen och sedan 2011 Meg - Mediedagarna i Göteborg samt driver Kongressadministration AB. Med anledning av bolagets expansion tillsätts nu en ny tjänst som Key Account Manager för Bokmässan. Se även www.bokmassan.se.
Uppdragsbeskrivning
Tjänsten hos Bok & Bibliotek har sin huvudsakliga inriktning på Bokmässan, men det ingår också att identifiera synergier och förbättringar i säljprocessen för Mediedagarna i Göteborg och Nordiska Skolledarkongressen. Fokus ligger på personlig försäljning till bokbranschen och opinionsbildande organisationer samt aktörer med intresse att profilera sig mot Bokmässans besökare och att i branschens stora förändring finna samarbetspartners och nya sätt att skapa affärer.
Som Key Account Manager ansvarar du för att styra säljprocessen inom säljorganisationen och du driver utvecklingen av befintlig säljmodell. Du arbetar nära utställningsgruppen och delar med dig av ditt engagemang för affärer och nya lösningar. Nyckeln till fortsatt framgång är bearbetningen av nya kunder/samarbetspartners likväl som att underhålla och stärka relationerna med nuvarande kundstock.
Då många av Bok & Biblioteks kunder har sin hemvist i Stockholm innebär arbetet ett visst resande.
Du ansvarar för:
. Försäljning och nykundsbearbetning för Bokmässan.
. Du skall identifiera, skräddarsy och genomföra affärer med partners över projektgränserna för Bokmässan, Mediedagarna i Göteborg och Nordiska Skolledarkongressen.
. Försäljning mot befintliga kunder och ansvar för att vårda och stärka relationerna med dessa.
. Att tillsammans med mässansvariga och i samråd med kommunikationschefen för Bokmässan, MEG (Mediedagarna i Göteborg) och NSK (Nordiska Skolledarkongressen) medverka vid framtagande av försäljningsmaterial, argumentation, kampanjplanering, säljaktiviteter mm.
. Genomföra egna kundbesök och säljaktiviteter samt medverka på olika kundaktiviteter som tex liknade mässor.
. Rapportera försäljningsstatistik och prognoser till VD/mässansvarig
. Tillsammans med mässansvarig leda och fördela arbetet i befintlig säljorganisation.
Vi söker dig som har minst fem års erfarenhet av försäljning av tjänster med dokumenterat goda resultat. Du har akademisk examen och kunskap om förlagsindustrin, utbildnings- och biblioteksvärlden. Du är affärsinriktad och brinner för att i mötet med kunden hitta kreativa lösningar.
Som person kännetecknas du av stark personlig drivkraft med hög energinivå och vilja att leverera resultat. Du har förmågan att upprätthålla ett mångårigt förtroende genom goda relationer och hög servicegrad. Du är både lyhörd och kreativ, vågar tänka nytt och tar initiativ att driva från början till avslut. Ditt självklara fokus är på kundvärde och du har ett entreprenörellt och kommersiellt nytänkande. Du trivs med arbete i team och kan bidra strategiskt brett och driver kontinuerliga förändringar. Är du dessutom allmänbildad och intresserad av litteratur, utbildningsfrågor och kultur blir vi extra nyfikna på dig.
För dig som lockas av att vara med och ta Bok & Bibliotek till nästa fas är detta ett jobb med framtidsmöjligheter!
Kontaktpersoner på detta företaget
Rekryteringskonsult Helena Bruman
0735 40 52 62
Rekryteringskonsult Mia Roos-Jonsson
0723-282253
Rekryteringskonsult Monica Lönnbom
076 160 79 15
Rekryteringskonsult Helena Bruman
0735 40 52 62
Rekryteringskonsult Maria Hörnestam
076-3387646
Affärområdeschef Pierre Sander
0763-413411
Rekryteringskonsult Helena Bruman
Rekryteringskonsult Malin Persson
0735 12 44 98
Rekryteringskonsult Malin Persson
0735-12 44 98
Rekryteringskonsult Martin Dahlberg
076-3170741