Key Account Manager till Orkla Confectionery & Snacks

Key Account Manager till Orkla Confectionery & Snacks

Arbetsbeskrivning

Orkla är den ledande aktören inom FMCG i Norden och Baltikum, och har även viktiga marknader i Centraleuropa, Österrike och Indien. Orkla har 18.000 anställda som är verksamma i 20 länder och har en omsättning på 37 miljarder NOK. Orkla Confectionery & Snacks Sverige är en ledande snacks- och kexleverantör med välkända och starka varumärken såsom OLW, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla, Utvalda, Brago, Smash m.fl. Bolaget tillverkar och säljer produkter inom segmenten kex, konfektyr, chips, nötter, popcorn, ostsnacks, choklad och lakrits. I Sverige har Orkla C&S ca 600 medarbetare och en omsättning på 1,6 miljarder.

Vi på Orkla Confectionery & Snacks söker nu en driven och nytänkande Key Account Manager som är relationsskapande både internt och externt. Vi erbjuder dig en spännande roll där du får möjlighet att både utveckla och utvecklas. Om du har ett genuint intresse för försäljning, relationer, varumärkesbyggande, fredagsmys och gofika kan du vara den vi söker!

Orkla erbjuder
Du kommer till ett marknadsledande företag med fantastiska varumärken. Kulturen präglas av ett högt engagemang och en personlig stämning där alla får möjlighet att ta plats och utvecklas. Modig, pålitlig och inspirerande är Orklas värdeord vilka hjälper oss att utmana och leverera mot våra affärsmål. Orkla erbjuder dig ett utvecklande arbete i en stimulerande miljö med goda karriärmöjligheter inom hela Orkla-koncernen.

Om rollen 
Du får ett helhetsansvar för en av bolagets kunder inom dagligvaruhandeln. Som Key Account Manager blir ditt ansvar att utveckla Orkla C&S affär med kunden och vara deras främsta kategoripartner. Tillsammans med kunden/kunderna driver du tillväxt på ett insiktsfullt och inspirerande sätt för ökad lönsamhet. Du har eget P&L/resultatansvar och tar fram och genomför årsplaner samt leder aktivitetsplanering, avtalsförhandling, sortiments- och kategorisamarbeten. Du ansvarar för försäljningsprognoser och arbetar med analys av kundens utveckling.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Bygga nya samt utveckla relationer till nyckelpersoner hos kunden/kunderna
• Analysera försäljning, Nielsendata och POS-försäljning för att optimera affären framåt
• Utifrån kundens affärskalkyl optimera lönsamheten
• Utveckla kundplaner och säkerställa försäljning enligt mål
• Förhandla avtal med kund avseende sortiment, pris och kampanj
• Nära samarbete med Kategori, Space och Marknad samt kommunicera insikter till kund
• Prognosläggning samt uppföljning

Du kommer att ingå i en dynamisk säljorganisation som strävar efter att utvecklas tillsammans och som har ett starkt teamarbete. Det är mycket viktigt att du kan samarbeta effektivt med andra, dela med dig av kunskaper, erfarenheter och information samt stödjer andra för att uppnå gemensamma mål. Du rapporterar till en affärsområdeschef och utgår från huvudkontoret i Solna, Stockholm.

Kvalifikationer
• Relevant akademisk examen eller motsvarande utbildning inom ekonomi/marknad/försäljning
• Minimum tre års kommersiell arbetslivserfarenhet
• Förhandlingsvana premieras liksom erfarenhet av att driva egna kunder/projekt
• Duktig kommunikatör, verbalt och i skrift samt bekväm att presentera inför grupp
• Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

Önskvärda kunskaper:
• Kunskaper inom Nielsenanalys
• Erfarenhet från livsmedelsbranschen/FMCG

Personliga egenskaper
En framgångsrik KAM på Orkla har en bra balans mellan kort- och långsiktigt perspektiv och har med fördel en tävlingsinstinkt som gör dig resultatinriktad för att göra bra affärer och nå höga resultat.

Vi söker dig som är/har:
• Mål- och resultatinriktad
• Proaktiv och driver ditt arbete framåt självständigt och målfokuserat
• Analytisk och har god affärsförståelse för affären, marknaden samt andra finansiella mått
• Strukturerad och kan planera arbetet på kort och lång sikt samt har förmåga att prioritera
• Självständig och modig, vågar fatta tuffa, snabba beslut när det krävs
• God social förmåga med fokus på att skapa framgångsrika relationer både externt och internt


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 21 oktober 2021. Urval sker löpande under annonseringsperioden.

Om du önskar mer information om tjänsten hör av dig till Camilla Andersson, Business Unit Manager, 0702-51 29 24. Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta Annelie Sandström, HR Business Partner, 0730-690 611.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Orkla Confectionery & Snacks
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 oktober 2021
  • Ansök senast: 21 oktober 2021

Postadress

Ugerupsv. 65
KRISTIANSTAD, 29191

Liknande jobb


26 november 2024