Key Account Manager till Servicemarknad Lastbil - Scania Sverige AB

Key Account Manager till Servicemarknad Lastbil - Scania Sverige AB

Arbetsbeskrivning

Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav drygt 600 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2019 registrerade Scania Sverige 6 652 tunga fordon samt 146 Scaniabussar och blev med det marknadsledare på den svenska marknaden med 44,2%.

Våra kunder fortsätter utvecklas och växa i både storlek och komplexitet. Vi har redan förstärkt vårt KAM-team på försäljnings sidan för att ännu bättre kunna möta våra kunders förväntan på helhetslösningar. Nu ser vi ett ökat behov, att även på servicemarknad, arbeta än mer proaktivt och systematiskt tillsammans med våra centralkunder. Vi utökar nu därför  KAM-strukturen på Servicemarknad med ytterligare en roll.

Dina arbetsuppgifter:
I rollen som KAM Servicemarknad är du ansvarig för koordinering av service aktiviteter kopplade till våra centralkunder inom Scania Sverige. Det innebär bl a utveckling och implementering av servicemarknadsplaner, leda och följa upp KAM-teams för att tillsammans uppnå satta mål, säkra lönsamhet och en hållbar affär.

Du är även ansvarig för helhetslösningar i samverkan med KAM Sälj gentemot våra centralkunder och i det ansvaret ingår affärsansvaret för servicemarknad.. Att utveckla metoder, kundrelationer och vårda samt säkra Scanias varumärke ingår som en naturlig del i dina uppgifter.

I KAM-rollen har du daglig kontakt med ett antal utvalda kunder och i den dialogen ingår att följa upp överenskomna målsättningar samt prestanda. Självklart är du aktiv i att identifiera och sälja in nya affärsmöjligheter. Du bidrar även i arbetet kring Marknads- och Affärsplan. Du arbetar tvärfunktionellt och har en tät dialog med våra återförsäljare för att säkra leverans av överenskomna lösningar.

Din profil:
Vi vill att du har en akademisk utbildning inom t.ex Business, management, sälj eller att du har flerårig arbetslivserfarenhet av liknande tjänster. För att lyckas i rollen bör du ha erfarenhet av strategisk samordning och försäljnings- /serviceaktiviteter kopplade till serviceaffären. Har du tidigare arbetat med utveckling och implementering av försäljnings- och serviceplaner ser vi det som mycket meriterande.

Du trivs i en roll med många kontaktytor och där nätverkande är en viktig del av ditt arbete. Du har lätt för att skapa, behålla och utveckla nya relationer. Datorvana och datorkunskap krävs då arbetet i många moment kräver god systemförståelse.
Du talar och skriver obehindrat både på svenska och engelska.  B-behörighet är ett krav. 

Vi erbjuder
Trivsam arbetsmiljö och ett team av kompetenta och trevliga arbetskamrater som hjälper dig att växa  med uppgifterna.
En personlig utvecklingsplan med såväl praktiska som teoretiska utvecklingssteg samt möjlighet till vidareutveckling inom Scaniaorganisationen.
Tjänsten är på heltid med placering i Stockholms regionen och vi välkomnar både kvinnliga och manliga sökanden. 

Ytterligare information
Välkommen att kontakta Jon Segersten, Servicemarknadsdirektör, tfn 010-706 62 49

Ansökan
Din ansökan ska innehålla personligt brev och CV. Urval och intervjuer kan ske löpande under ansökningsperioden. Sista ansökningsdag är 31 mars.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Scania
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 mars 2020
  • Ansök senast: 31 mars 2020

Liknande jobb


Säljare inom Digital native & sales

Säljare inom Digital native & sales

12 augusti 2024

7 augusti 2024