OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kjell & Company är ett av Nordens mest expansiva detaljhandelsföretag med butiker i Sverige och Norge - vill du bli en av oss?
Idag kan vi erbjuda våra kunde ett av marknadens mest kompletta sortiment av tillbehör för hemelektronik med fokus på smarta hem, dator- och mobiltelefontillbehör. Kjell & Company har en stark position på hemelektronikmarknaden och även en speciell plats i många kunders hjärta. Där andra säger nej eller inte vet svaret, tar vi gärna vid. Vårt mål är att överträffa våra kunders förväntningar i varje möte både när det gäller kunskapsnivå och det goda bemötandet. Detta är ett tänk som genomsyrar hela företaget och samtliga avdelningar arbetar för att ge våra medarbetare i butik de bästa förutsättningarna.
Category Manager
Nu söker vi tre Category manager till vårt huvudkontor i Malmö som vill utveckla vårt kunderbjudande till nya nivåer. I denna roll tar du huvudansvaret för ett antal av företagets produktportföljer. Din huvudkategori är El & Elektronik. Du tar ansvar för hela affären från leverantörsrelation till försäljning i våra butiker och E-handel.
Du kommer att inom dina kategorier ansvara för den kommersiella utvecklingen av sortimentet. Du planerar för att försvara och utöka företagets marknadsposition inom kategorierna. Du agerar för framgång för dina kategorier, följer upp försäljningen och tar ansvar för aktiviteter. Rollen innebär att utgöra expertis på dina kategorier vad gäller produkt och leverantörsval och att dagligen följa bransch- och sortimentstrender. Du förstår ekonomi, kan budgetera försäljning och lönsamhetsberäkna ett business-case för nya lanseringar och kampanjer. Du samarbetar tätt och intensivt med leverantörer och våra interna marknads- och inköpsfunktioner.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Omvärldsbevakning, aktiv bevakning av nyheter och utveckling i branschen.
• Förnya och utveckla sortimentet för att optimera försäljning och lönsamhet i butik samt online.
• Analysera, justera och optimera sortimentet inom kategorierna genom infasning och utfasning av produkter.
• Produktutveckling av företagets egna varumärken
• Regelbunden prisanalys, uppföljning och optimering för att stärka vår marknadsposition
• Årliga resor till mässor och leverantörer, främst Asien och Europa.
• Bibehålla en aktiv dialog och främja goda relationer med både befintliga och potentiella leverantörer och distributörer.
• Ha en löpande och tät kommunikation med övriga avdelningar på huvudkontoret.
• Ansvar för att inköpspriser och leverantörsvillkor går i linje med lönsamhetsmålen.
• Ta fram kampanjerbjudanden och förhandla villkor och stöd kring dessa.
Din profil
• Erfarenhet av kategoriutveckling och produktutveckling.
• Relevant utbildning inom området, t.ex. ekonomi eller inköp.
• Goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
• Kunskaper i tyska och kinesiska är meriterande.
Som person i denna tjänst besitter du en förmåga att se helheten samtidigt som du förstår att det är detaljerna som bygger upp en bra helhet. Kompetenser och personliga egenskaper som kännetecknar denna position är en förmåga att bryta ner och konkretisera ett problem, analytisk kompetens, handlingskraft, affärsmässighet och du besitter en hög prioriteringsförmåga. Du förmår att leda dig själv och ett stort inre driv, vilket syns i ditt uppdrag genom att du tar tag i, bearbetar och bygger upp större projekt bit för bit. Gentemot dina kontaktytor skall du vara tillgänglig och vara den som uppfattas som ytterst ansvarig för produkterna i sortimentet.
Är du sugen på denna utmaning och besitter de egenskaper och kompetenser som beskrivs ovan? Då ser vi fram emot att läsa din ansökan!
Har du frågor eller vill veta mer om tjänsten så är du varmt välkommen att höra av dig till Joel Rönneman, joel.ronneman@kjell.com
Övrigt
• Lön: Fast lön enligt marknadsmässig lön samt möjlighet till bonus
• Placering: Kjell & Companys vision är att tillhandahålla rätt förutsättningar och miljö till våra medarbetare för att prestera och må som bäst i karriären. Därför har vi en flexibel inställning till var våra medarbetare utför sitt arbete, vare sig det är i någon av våra kontorslokaler i Malmö och Stockholm eller hemifrån. Med jämna mellanrum förekommer kortare resor i tjänsten.
• Arbetstider: Arbetet är normalt förlagt till vardagar kl. 08-17, avvikelser vid arbetstoppar kan förekomma.
• Tillsättning: Snarast eller enligt överenskommelse
• Två av tjänsterna är tillsvidare och en av tjänsterna är ett vikariat för en föräldraledig medarbetare
Ansök så snart som möjligt, dock senast 13/9. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista annonseringsdag.