OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till att minska utsläppen av växthusgaser och luftföroreningar genom att fokusera på industrins utsläpp och de ekonomiska styrmedel som finns för att skapa dessa förutsättningar? Nu har du chansen att bli del av vår Utsläppshandelsenhet!
EU:s utsläppshandelssystem är EU:s enskilt viktigaste styrmedel för att minska växthusgasutsläppen. I Sverige omfattas ca 40 % av de nationella utsläppen av växthusgaser från totalt 750 anläggningar. Att utsläppshandeln fungerar och driver fram utsläppsminskningar är därmed avgörande för att Sverige och EU ska nå sina långsiktiga klimatmål.
Utsläppshandelsenheten fokuserar på ekonomiska styrmedel för att minska utsläppen av både växthusgaser och luftföroreningar, med särskilt fokus på industrins utsläpp. I uppdraget ingår ansvar för EU:s handel med utsläppsrätter.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta i den grupp som ansvarar för EU:s handel med utsläppsrätter. Fokus för ditt arbete kommer primärt att vara på tillsyn av verksamheter och att bidra till en god efterlevnad av regelverket för EU:s utsläppshandel.
Tjänsten innefattar handläggning, tolkning och genomförande av ett nationellt och EU-baserat regelverk utifrån både tekniska och juridiska aspekter och fokuserar i hög grad på utsläpp från svensk industri och energiproduktion.
Andra uppgifter inom enhetens ansvarsområde kan tillkomma.
Din kompetens
Du har en för tjänsten relevant högskoleutbildning samt arbetslivserfarenhet från liknande roll eller motsvarande. Tidigare erfarenhet från tillsynsrelaterat arbete är meriterande, likaså arbete kopplat till EU:s handel med utsläppsrätter och dess genomförande och/eller från verksamheter eller branscher inom utsläppshandeln.
Det är meriterande med erfarenhet av myndighetsarbete.
Du har en god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och på engelska.
Du har god förmåga att samarbeta och genom analytiskt tänkande ta dig an och lösa problem av teknisk och juridisk karaktär. Du har även förmåga att ta stort eget ansvar, initiativ och agera flexibelt när förutsättningarna ändras.
Om anställningen
Tjänsten är en visstidsanställning om 12 månader med önskvärd start den 1 maj 2022 med viss flexibilitet. Arbetet kan innebära resande inom Sverige och utomlands. Arbetet på enheten sker vid kontoren i Stockholm och Östersund. Självklart delar du vår värdegrund lyhörd, professionell och offensiv.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 6 mars februari 2021.
Kontakt
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta följande personer via växeln, tel.nr. 010-698 10 00.
Fredrik Hannerz, enhetschef
Kontaktpersoner för ST och Saco
Om Naturvårdsverket
Naturvårdsverket eftersträvar en arbetsplats präglad av jämställdhet och mångfald och ser att medarbetare med olika bakgrund och erfarenheter är en viktig förutsättning för detta.
Naturvårdsverket tillämpar kompetensbaserad rekrytering som syftar till att identifiera varje persons kompetens utifrån vad som är efterfrågat i aktuell anställning och därmed motverka diskriminering.
Vill du veta mer om hur det är att jobba hos oss eller hitta fler lediga jobb? Se www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Jobba-hos-oss
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.