OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 17 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.
Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Arbetsplatsbeskrivning
Tjänsten som klimatstrateg är placerad på kommunstyrelseförvaltningen. Här jobbar du nära de beslut som fattas i kommunen. Förvaltningens arbete består av att leda, utveckla och samordna verksamheten inom ett flertal övergripande verksamheter. Klimatstrategen rapporterar till kommundirektören.
Arbetsbeskrivning
Salems kommun har tio kommunövergripande mål där ett av målen syftar till att kommunen ska vara klimatneutral senast år 2045. I rollen som klimatstrateg har du som uppdrag att fortsätta bygga och utveckla kommunens arbete med klimatfrågan för att nå denna målsättning. I rollen ingår att skapa processer och systematik kring aktiviteter och uppföljning. Du kommer att arbeta både internt med kommunens verksamhet samt externt mot invånare och näringsliv.
Du håller dig à jour med forskning, lagstiftning, trender inom området och applicerar det på de projekt och aktiviteter som du bygger och driver i kommunen. Du arbetar självständigt med strategiska klimatfrågor, föredrar ärenden för politiken med mera. I rollen ingår också att samordna och leda arbetet i kommunens klimatgrupp där representanter från samtliga förvaltningar finns med.
Du kommer att arbeta nära kommunens hållbarhetsstrateg och samverka med flera medarbetare. Arbetsuppgifter i närtid är bland annat tillsammans med kommunens hållbarhetsstrateg ta fram riktlinjer för hållbarhet i upphandlingar samt arbeta med utbildningsinsatser med tema klimat både intern och externt.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning för uppdraget samt erfarnhet av liknande uppdrag. För att lyckas i rollen behöver du vara duktig på att arbeta självständigt. Du har god förmåga att driva arbetet framåt och du har förmåga att omsätta ditt engagemang till resultat. Du har god problemlösningsförmåga och du är uthållig.
Mycket god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på svenska krävs eftersom arbetet innebärmycket kontakter och samverkan och en hel del skrivarbete. Du behöver vara flexibel och ha lätt för att växla mellan olika arbetsuppgifter samt kunna prioritera.
Anställningsvillkor
Anställningen är en projektanställning på heltid i två år. Tillsättning sker i januari, 2023 eller enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan senast 13 november, 2022.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund