OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?
Inköpsavdelningen, Enheten Affärsstöd
Arbetsförmedlingen genomgår just nu en stor strukturell förändring.
Inköpsavdelningen befinner sig därför i ett expansivt skede med att förbereda myndigheten inför att leverantörer framöver ska vara huvudsakliga utförare av arbetsmarknadstjänster i landet. Inköpsavdelningen ansvarar för det kategoribaserade arbetssättet där alla externa kostnader är strukturerade under olika inköpskategorier.
Den totala omsättningen av upphandlingar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 8 miljarder kronor men med förändrad verksamhet förväntas detta öka. För att möta en ökande volym så rekryterar vi nu en till Inköpsrådgivare för att stötta den operativa verksamheten.
Arbetsuppgifter
En Inköpsrådgivare utformar och ansvarar för innehåll i avtalsmallar, styrande- och stödjande dokument, samt säkerställer att uppdateringar genomförs vid lagändringar och utveckling av rättspraxis. Inköpsrådgivaren arbetar också med affärs- och processutveckling och stöttar i komplexa upphandlings- och inköpsfrågor. Som inköpsrådgivare förväntas du även bistå med djupa kunskaper inom offentlig upphandling vid kompetensutvecklande insatser och remissförfaranden.
Inköpsrådgivarens huvudsakliga uppdrag är att bidra till strategiska inköp som är rättssäkra, affärsmässiga och hållbara genom att:
- Leda metodutveckling inom upphandlingsområdet samt inspirera till innovation.
- Utforma och ansvara för mallar samt styrande- och stödjande dokument.
- Kvalitetssäkra upphandlingsdokument inför beslut om annonsering/tilldelning.
- Bevaka och analysera kompetensbehov för strategiska inköpare.
- Ansvara för att ta fram och underhålla material för internutbildningar.
- Att delta i avdelningens övergripande utvecklingsarbete vid behov.
Grundläggande kvalifikationer:
- Universitets- eller högskoleexamen inom juridik
- Minimum 3 års praktisk erfarenhet av att genomföra upphandlingar enligt lagen om offentlig upphandling
- Erfarenhet av och kunskap om systemstöd och Officepaketet
- Mycket god förmåga att i tal och skrift kommunicera på svenska med olika målgrupper på ett pedagogiskt sätt
- Erfarenhet av en ledande roll inom ramen för ett projekt, förtroendeuppdrag eller motsvarande uppdrag som vi bedömer likvärdig
Meriterande Kvalifikationer:
- Erfarenhet av upphandlingar avseende arbetsmarknadstjänster eller IT
- Dokumenterad erfarenhet av likvärdiga arbetsuppgifter och områden inom offentlig verksamhet
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap.
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Placeringsort är Solna eller Östersund.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag.
Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-01-02 märkt med Af-2022/0110 1292.
Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen.
Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740