OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en kommersiell analytiker som kommer att arbeta i det Nordiska kategoriteamet, framför allt med våra Convenience-butiker på flygplatser i Norden. Analytikerna har en viktig roll på SSP, då analysen ligger till grund för våra operativa och strategiska beslut. Du kommer att rapportera till Commercial Analytics Manager och vara placerad på vårt huvudkontor på Arlanda Airport, Stockholm, men arbeta med hela Norden.
Vi erbjuder en spännande arbetsmiljö där du får ansvar från första dagen. Om du visar positiva resultat och ambitioner är dina karriäralternativ på SSP oändliga!
Det nordiska kategoriteamet består i dagsläget av 20 personer med en bred bakgrund från många olika branscher bl a restaurang-, retail-, dagligvarubranschen m fl. Vi arbetar mycket tätt tillsammans och fattar dagligen massa beslut. Vi har en en stark teamkänsla där alla är lika viktiga och stöttar och hjälper varandra för att kunna utveckla vår verksamhet i en allt snabbare takt.
Övergripande roll:
Den kommersiella analytikern arbetar med att analysera vår försäljningsdata för att förstå våra kunders shoppingbeteenden och behov, och för att hitta möjliga utvecklingsområden. Huvudsakliga arbetsuppgifter är att leverera datadrivna underlag som ligger till grund för de beslut vi tar kring sortiment, kampanjer och pris, för våra butiker och varumärken. Du kommer att arbeta nära vår Retail Category Manager, Helena, och tillsammans utveckla och driva den kommersiella kategoriplanen för samtliga Convenience-varumärken i Norden. Flygplatsen är en spännande plats att vara verksam på, och Convenience-butikerna ger dig möjlighet att arbeta med många kända produkter och varumärken, samt miljontals kundbesök varje år.
Beskrivning:
Övervaka och följa försäljningen och rapportera resultat mot uppsatta mål/KPI:er
Genomföra sortiment och kategorianalyser
Följa upp resultat av nya produkter och kampanjer
Genomföra projekt och ad hoc-analyser, både strukturerat och på egna initiativ
Arbeta för att förstå marginalrörelser på produkt-, enhets-, varumärkes- och landsnivå
Genomföra pristester och analyser
Presentera insikter kommunikativt till olika intressenter och säkra att insikter används i olika beslut
Utveckla arbetsmoment och processer kring analytiskt arbete och rapportering
Profil/kvalifikationer:
Affärs-/marknads-/ekonomiexamen eller motsvarande arbetslivserfarenhet
Gärna 1-3 års erfarenhet av analytisk roll som controller/konsult/marknadsanalytiker eller liknande
Tala engelska flytande och gärna svenska eller annat nordiskt språk, finska är meriterande
Analytiskt och kommersiellt sinne, datadriven och uppmärksamhet på detaljer
Avancerad Microsoft Excel-kunskap, erfarenhet av PowerPoint
Erfarenhet av programvara som MS Power BI, Tableau, Alteryx eller liknande verktyg skulle vara en stor tillgång
Erfarenhet från convenience och/eller livsmedels- och dryckesbranschen är ett plus
Låter detta som nästa utmaning?
Välkommen med din ansökan, urval och intervjuer ser löpande.
Vid frågor kring tjänsten vänligen kontakta Moa Björnberg på 073-688 15 27.
Om arbetsgivaren - SSP (Scandinavian Service Partner)
SSP driver sedan 60 år tillbaka restauranger och butiker på platser där människor är i rörelse såsom flygplatser, tågstationer och arenor. Vi driver både franchise- såväl som egna koncept såsom WHSmith, Upper Crust, Starbucks, Café Ritazza, Burger King, M&S Simply Food och O´Learys. SSP har verksamhet i 35 länder och vi har mer än 550 brands i vår portfölj. Du kan hitta mer information på: http://www.foodtravelexperts.com/international/