Kommersiell projektledare - Siemens Energy

Kommersiell projektledare - Siemens Energy

Arbetsbeskrivning

Bli en del av en öppen och dynamisk arbetsplats där professionell och personlig utveckling står högt på agendan. Genom att göra hållbara energilösningar mer kostnadseffektiva, utveckla ny teknik för framtidens smarta industri och elektrifiera passagerar- och godstransporter förverkligar vi vår vision om en hållbar värld.

Om du är en person som vänder utmaningar till möjligheter så kommer du passa i denna roll. Vårt energisystem genomgår snabba förändringar och världens energianvändning ökar stadigt. Dessa utmaningar kräver innovativa lösningar och produkter som kombinerar både fysisk och digital teknik, som täcker hela energivärdekedjan. Siemens energiportfölj sträcker sig från det senaste inom kompressorer, turbiner och generatorer till virtuella kraftverk, smart nätverkshantering och innovativa lagringslösningar. Allt backas upp av ett heltäckande tjänsteutbud och genuint engagemang för att möta våra kunders individuella behov

Har du en stark passion för att växa inom det kommersiella området? Letar du efter ett roligt jobb som erbjuder dig variation? – här är jobbet för dig! Vi söker just nu en ny kollega till vårt engagerade projektteam.

Om företaget
Siemens Energy AB utvecklar och tillverkar världsledande gasturbiner för en global marknad. Företaget levererar även kompletta turbinbaserade kraftanläggningar för långsiktigt hållbar och kostnadseffektiv produktion av elektricitet, ånga och värme. Turbinerna säljs även som drivkällor för kompressorer och pumpar, främst inom olje- och gasindustrin. En omfattande serviceorganisation täcker alla levererade produkter och anläggningssystem. På Siemens Energy arbetar 2 800 personer, merparten i Finspång och ca 120 i Trollhättan. Företaget omsätter ca 10 miljarder kronor om året.

Dina arbetsuppgifter
Som Kommersiell Projektledare/Projektcontroller har du en viktig roll genom hela projektfasen inom Service. Du arbetar sida vid sida med Projektledaren och ansvarar för den kommersiella och finansiella hanteringen av projekten.
Du har kontinuerlig kontroll och uppföljning av projektets budget i nära samarbete med hela projektteamet och är ansvarig för att globalt redovisa projektets resultat.

Vilka är mina arbetsuppgifter?
• I din roll kommer du att ansvara för den globala rapporteringen av projektet inom Siemens Energys och prognostisering av kostnader, omsättning och vinst i dina projekt.
• I ditt ansvar ingår ”Contract Management” (Claim Management, Change Management, mm) och ”Risk and Opportunity management” .
• Du initierar säkring av valutarisker och ansvarar för att följa upp bankgarantier och betalningssäkerheter (t.ex. remburs) samt hantera skattefrågor i de globala projekten.
• Du fakturerar och följer upp kundfodringar, hanterar försäkringsärenden samt deltar i det kontinuerliga förbättringsarbetet, även utanför vanligt operativt projektarbete.
• Du bygger upp ett nätverk med kontakter inom såväl interna stödfunktioner som externa partners i form av leverantörer och kunder.

Resor i tjänsten kan förekomma.

Din profil
• Du har en lämplig akademisk bakgrund, en högskoleexamen inom ekonomi eller annan ekonomisk utbildning på högre nivå.
• Det är till stor fördel om du har några års erfarenhet från projekt- och/eller kommersiell verksamhet.
• Du förutsätts ha mycket god förmåga att förstå och att förmedla de ekonomiska förutsättningarna för projekten samt god förmåga att sätta dig in i och tolka de juridiska delarna av kontrakten.
• Personliga egenskaper som är lämpliga i rollen är att du kan agera självständigt och har god initiativ- och problemlösningsförmåga. Du ser möjligheter där andra ser problem. Det är dessutom viktigt att du aktivt arbetar för ett gott samarbete i dina projektteam och i de internationella nätverk och kontakter som arbetet kommer att medföra.
• Du bör vara uthållig och ha ett intresse av att arbeta med finansiella frågor, affärer och siffror. Du har ett strukturerat arbetssätt, hög integritet, engagemang och kreativitet är andra viktiga egenskaper vi eftersöker.
• För att klara arbetsuppgifterna krävs att du behärskar engelska flytande, både i tal och i skrift.
• Du bör vara en avancerad MS Office-användare och det är en stor fördel om du har erfarenhet av SAP.

Ansökningsförfarande
Du är välkommen med din ansökan bestående av CV på skill.se så snart som möjligt. Vi jobbar med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Vid frågor vänligen kontakta ansvarig rekryterare Emelie Ring, emelie.ring@skill.se.
Välkommen med din ansökan!

Om oss
Skill är ett modernt kompetensföretag med ett brett tjänsteutbud inom rekrytering, bemanning, hr-tjänster och kompetensutveckling. Vi har en stark kundbas i teknik- och industriföretag samt inom IT och tech.
Rätt människor, på rätt plats, kan förändra allt – och när människor växer, växer företag.
People change – everything.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skill Rekrytering & Bemanning AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 november 2022
  • Ansök senast: 4 december 2022

Liknande jobb


13 november 2024

28 oktober 2024