OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsbeskrivning:
Marknaden för bilreservdelar genomgår en stor förändring där avståndet i tid mellan tillverkare, leverantör och slutkund minskar i takt med utvecklingen av den globala e-handeln. Nya aktörer, lägre tolerans mot förseningar och snabbare flöden förändrar villkoren kring hur vi arbetar med inköp.
Nu letar vi efter en kommersiellt orienterad ledare som vill driva utvecklingen av vår Supply Chain organisation i rätt riktning, både operativt och strategiskt, med huvudansvar för processer kring inköp, sourcing, och sortimentsutveckling. Dels genom att ha daglig kontakt med företagets olika interna funktioner som försäljning och produktion men även inom koncerngemensamma funktioner och leverantörer som finns globalt.
Uppdraget för dig blir att tvärfunktionellt ansvara för att Orio AB har ett attraktivt sortiment avseende Parts som möter marknadens behov samt tillgodoser företagets avkastningskrav. Du utformar arbetet rörande Supply Chain tvärs hela organisationen med målen hög kostnadseffektivitet, hög kapitaleffektivitet och hög kundtillfredsställelse. Ditt arbete blir att driva utveckling av leverantörsbasen och arbetsprocesser.
Du kommer att rapportera till VD.
Vem är du?:
Du har en akademisk examen eller motsvarande erfarenhet, med inriktning mot Supply Chain. Vi ser att du hunnit arbeta med minimum 10 års erfarenhet från olika Supply Chain aktiviteter internationellt och från personalledande befattningar. Du har god förståelse av affärskritiska processer tvärs hela organisation där du ser helhet. Du har varit med om att analysera och se över Supply Chain och varit delaktig/drivit förändringsarbete mot en föränderlig marknad tidigare och ser detta som en positiv och stimulerande utmaning.
Du har god erfarenhet av industriellt kommersiellt inköp där du bl.a. ansvarat för utveckling och optimering av leverantörsbas genom kategorisering och förhandling. Vi ser också att du har erfarenhet av ”after market”. Har du dessutom erfarenhet av supply chain management inom B2C/e-handel är detta meriterande.
Vidare är du är målinriktad, handlingskraftig och tvekar inte att ifrågasätta och ställa krav men du drivs främst av att finna lösningar, förbättra och förenkla. Du är engagerad i ditt och dina medarbetares arbete samt har förmågan att entusiasmera, leda och stötta dina medarbetare. Du är analytisk, strukturerad och affärsmässig samt har en väldigt god förmåga att kommunicera, såväl på svenska som engelska. Du har förmåga att arbeta med alla delarna i MS Office och vi ser gärna att du har erfarenhet från verktyg såsom ISO 9000, TS/16949, ISO 14000. Orio arbetar med SAP.
Hur du ansöker:
Den rekrytering sker i samarbete med Paragera. Du ansöker på www.paragera.se/lediga-jobb
Vid övriga frågor, kontakta Thomas Engström på Paragera i Linköping, thomas.engstrom@paragera.se
Om arbetsgivaren:
Orio anskaffar, säljer och distribuerar bilreservdelar på en global marknad. Ett erbjudande som inkluderar ett gediget ingenjörskunnande och en helhetslösning för logistik. Det är med stolthet vi refererar till våra rötter och långa erfarenhet inom bilindustrin som går tillbaka till 1937.
Orio är världens enda leverantör av Saab Originaldelar med försäljning i över 60 länder. Det kommer vi fortsätta att vara, samtidigt som vi nu satsar framåt med en genomgripande förnyelse av verksamheten med fokus på att bredda såväl kundbasen som produktutbudet.
Orio, tidigare Saab Automobile Parts, är sedan december 2012 ett bolag helägd av svenska staten. Huvudkontoret ligger i Nyköping, vilket också utgör bolagets logistik- och distributionscenter. Bolaget har också ett kontor i Trollhättan samt nio helägda dotterbolag i Europa och USA. I koncernen ingår också ett intressebolag, Mekster AB. Orio sysselsätter 368 medarbetare.
För mer information: www.orio.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Mikael Sundh
013-4704041
Mikael Carlberg
070-5900830
Jenny Petersson
Henrik Valeskog
013-470 40 44
Åsa Callenfors
Thomas Engström