OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.
KOMMUNKANSLIET i Ekerö kommun ansvarar för de centrala beslutsprocesserna för Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsen och flera av de kommunala nämnderna och ingår i Kommunstyrelseförvaltningen. På kommunkansliet, som leds av kanslichefen, arbetar kommunsekreteraren, nämndsekreterare och kommunarkivarien.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill vara med och utveckla Ekerö kommuns arkiv- och informationshantering, både digitalt och analogt. Rollen som kommunarkivarie innebär både ett strategiskt och ett operativt uppdrag. En viktig del är att vara ett stöd för verksamheterna samt ansvara för intern utbildning inom arkiv- och informationshantering. Arbetet handlar också om att bedriva tillsyn, ta fram rutiner, riktlinjer, genomföra gallringsutredningar och kvalitetsarbete m.m.
I arbetet kommer du arbeta nära de olika rollerna inom vår enhet och med enheten för Digitalisering och service i frågor rörande digitalisering och informationssäkerhet. Du kommer även ha kontakter med bl.a. förvaltningarnas registratorer, arkivredogörare, nämndsekreterare, och tjänstemän.
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat vara att:
• Arbeta proaktivt och strategiskt genom att arbeta fram t.ex. strategier och styrdokument för kommunens arkiv- och informationshantering
• Bedriva tillsyn, inspektioner, av arkivvården i kommunen
• Ge råd och stöd till kommunens förvaltningar och bolag i arkivfrågor
• Upprätta gallringsutredningar
• Upprätta och revidera styrdokument,såsom dokumenthanteringsplaner, föreskrifter och reglemente, och rutiner kopplat till arkiv- och informationshanteringen.
• Hålla utbildningar och workshops inom arkiv- och informationshantering för olika målgrupper.
• Vårda och utveckla kommunarkivet.
• Vid behov besvara förfrågningar, sökningar, göra sekretessprövningar och lämna ut handlingar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen inom arkivvetenskap om minst 60 högskolepoäng, eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet från arbete som arkivarie är en förutsättning för tjänsten och det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i offentlig sektor samt erfarenhet av kommunal ärendehantering.
Du ska ha god kännedom om både analog och digital arkiv- och informationshantering. Vidare ska du ha god kännedom om regelverk kring arkiv- och informationshantering, t.ex. arkivlagen, tryckfrihetsförordningen samt offentlighets- och sekretesslagen.
Som kommunarkivarie behöver du vara strukturerad men också pedagogisk. Förståelse för verksamheternas behov är viktig. För att vara rätt person för oss ska du också ha ett stort engagemang i ditt arbete, ha förmåga att både arbeta självständigt och i team. Du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter, är serviceinriktad, samarbetar effektivt med andra och skapar goda relationer. Du har ett proaktivt förhållningssätt och förmåga att skapa en positiv stämning omkring dig.
Du har god kommunikationsförmåga i såväl tal som skrift i både svenska och engelska.
Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper och sociala förmåga.
Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser. Precis som vi, är du serviceinriktad, professionell och gillar att bygga relationer med kollegor. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26