OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Mark är en attraktiv kommun med flera små och medelstora orter som alla präglas av gemenskap. Här värnar vi om varandra och vår livskvalitet. Strax utanför storstaden lever vi i harmoni med naturen.
Kinna är vårt administrativa och kommersiella centrum. Kommunen har 34 000 invånare och hos oss arbetar cirka 3 100 personer. Det innebär att Mark är en medelstor kommun med Borås, Göteborg och Varberg på bekvämt pendlingsavstånd. De tider då de flesta börjar och slutar sitt arbete för dagen går täta buss- och tågturer.
Här är det läge för det goda livet!
Läs mer om kommunen på www.mark.se
ARBETSUPPGIFTER
Kommunen står inför framtida utmaningar med eventuell övergång till verksamhetsbaserad arkivredovisning och digital långtidslagring. Ärende- och dokumenthanteringen behöver samordnas och utvecklas i en sammanhängande process ”från ax till limpa”. Kommunledningskontoret i Marks kommun söker därför en arkivarie med kunskaper i och intresse för diarieföring.
Som kommunarkivarie arbetar du bland annat med att förteckna och ordna dokument från kommunens förvaltningar och bolag. Du servar allmänhet och förvaltningar med att söka och ta fram handlingar. Du stöttar också förvaltningarna vid revidering av dokumenthanteringsplaner och genomför inspektioner av hur kommunens förvaltningar och bolag hanterar allmänna handlingar. I arbetet ingår i viss omfattning att som registrator ansvara för postöppning samt registrering av inkommande och utgående handlingar som hör till kommunstyrelsens verksamhet. Registreringen av handlingar sker i ärendehanteringssystemet Public 360. I kommunarkivet används arkivförteckningsprogrammet Visual Arkiv.
Att förbättra och utveckla rutiner och arbetssätt är en viktig del av arbetet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk examen med minst 60 hp i arkivvetenskap eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska kunna arbeta självständigt men även ha god samarbetsförmåga eftersom ärende- och dokumenthanteringsprocessen omfattar ett stort antal personer. Noggrannhet, struktur, flexibilitet och känsla för service är egenskaper som är värdefulla för att lyckas i arbetet. Du är intresserad av att effektivisera processer och håller dig uppdaterad om den utveckling som sker inom ditt område. Du uttrycker dig klart och lättbegripligt i tal och skrift. Utbildning inom offentlig förvaltning och praktisk erfarenhet av arbete inom området arkiv och registratur inom kommunal verksamhet är meriterande liksom erfarenhet av elektronisk dokumenthantering och arbete med tillämpning av verksamhetsbaserad arkivredovisning.
Kontaktpersoner på detta företaget
Christer Nilsson
0320-21 74 27
Anette Jansson
0320-21 80 77
Lena Johansson
0320-21 70 40
Robert Stjernström
0320-21 70 66
Administrativ chef Lena Ehrnlund
0320-21 70 03
SACO Anette Jansson
0320-21 80 77
Vision Lena Johansson
0320-21 70 40
Chef IT-service Thomas Hellberg
0320-21 70 30
Serviceledare Maricel Alvarez
0320-21 80 04
Personalchef Christer Nilsson
0320-21 74 27