OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bodens kommun är en modern småstad med 28 000 invånare. I Boden lever vi närhetsliv. Med det menar vi det liv där du har nära till allt som är viktigt och lite till.
Att arbeta i Bodens kommun är att vara nära Bodensarnas föränderliga vardag. Detta innebär möjligheter och utmaningar där vägen fram kan vara mod att våga. Vi har en stark våga prova-kultur där stödet från kompetenta kollegor och chefer finns nära. Här får du ett stort förtroende i en fantastisk miljö och möjlighet att utveckla dig själv och andra. Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden
Som arkivarie i Bodens kommun har du en viktig roll vid uppstart och utveckling av vår nya kanslifunktion. I arbetsgruppen ingår arkivarie, registratorer, huvudregistrator, nämndsekreterare, kommunsekreterare och kommunjurist. Avdelningen är ny och arbetsgruppen kommer tillsammans att arbeta för utveckling av kommunens administrativa processer och informationsförvaltning.
Kanslifunktionen ansvarar för öppning och registrering av post åt kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommunens nämnder, samt ger stöd och service i administrativa frågor till både tjänstemän och förtroendevalda. Kansliet har också ansvar för att utveckla och förvalta kommunens ärendehanteringsprocess.
ARBETSUPPGIFTER
Som arkivarie i Bodens kommun arbetar du med:
• Utveckla kommunens arkivverksamhet - digitalisering
• Rådgivande och support i arkivfrågor inom kommunens
förvaltningar
• Utbilda och stötta handläggare och övrig personal inom
kompetensområdet
• Utarbeta riktlinjer och vägledningar
• Ordna, förteckna och tillgängliggöra kommunens arkivmaterial
• Ta delegationsbeslut för dokumenthanteringsplan eller
informationshanteringsplan och arkivbeskrivningar för
nämnderna
• Ta specifika gallringsbeslut för nämndernas information
• Tillhandhålla allmänna handlingar från arkiven till förvaltningar
och allmänhet
• Vara rådgivande till allmänheten i arkivfrågor mm
KVALIFIKATIONER
Som kommunens nya arkivarie ser vi att du har akademisk examen som innefattar arkivvetenskap och informationsvetenskap. Systemvetenskap eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig är meriterande. Du har minst 2 års erfarenhet i yrket och kunskap kring gällande lagstiftning. Vi ser att du har erfarenhet av klassificeringsstrukturer och verksamhetsbaserad arkivredovisning. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Befattningen som arkivarie innebär placering i säkerhetsklass, detta eftersom hantering av säkerhetsskyddsklassificerade handlingar kommer att ingå i dina uppgifter. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden.
Vi har rökfri arbetstid och vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan.
Följ oss gärna på Facebook och Instagram
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Support i e-rekryteringssystemet kan du få via 0771-693 693 Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen.
Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.