OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Öckerö är en kommun för alla där hållbarhet, trygghet och omsorg med människan i centrum präglar samhällsutvecklingen.
Vår vision är att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum. I Öckerö kommun bor ca 13 000 invånare och vi har ca 1100 anställda i kommunen.
Tillsammans är vi unika, då vi lever och verkar i en kommun som består av 10 bebodda öar.
För dig som reser når du öarna på 50 min med snabbuss från centrala Göteborg. Du hittar oss två mil väster om Göteborg.
Vi uppskattar dig som vågar anta utmaningen att testa något nytt!
ARBETSUPPGIFTER
Som kommunarkivarie tillhör du Öckerö kommuns centrala kansli som är en del av avdelningen för Juridik, HR och kommunikation. På kansliet ansvarar du tillsammans med kommunsekreterare, nämndsekreterare, registrator och planeringsledare för kommunens övergripande ärendehantering och juridiska tillämpning.
Vi söker nu en kommunarkivarie till Öckerö kommun som vill vara med och utveckla kommunens arkivhantering och dess processer. Som kommunarkivarie har du en viktig funktion i arbetet med att säkerställa att kommunens verksamheter uppfyller de lagkrav och bestämmelser vad gäller dokumenthantering, arkivering och gallring. Som kommunarkivarie är du hela kommunens rådgivare i arkivfrågor och du utgör ett stöd till arkivredogörarna inom kommunens verksamheter.
I uppdraget ingår att:
- Ansvara för kommunens centralarkiv, dess organisation och uppbyggnad,
ta emot leveranser till centralarkivet samt ordna och förteckna dessa
- Säkerställa rutiner för kommunens arkivarbete genom att upprätta eller revidera styrdokument inom arkivområdet
- Ge råd och stöd till kommunens verksamheter i arkivfrågor (exempelvis gällande gallringsfrågor, offentlighet och sekretess, arkivlokaler och arkivbeständighet men en även vid förändrade processer eller vid inköp av nya verksamhetssystem).
- Bistå kommunens verksamheter vid framtagande och revidering av informations- och dokumenthanteringsplaner samt på sikt en mer processbaserad arkivredovisning
- Tillsammans med avdelningens planeringsledare leda kommunens arkivnätverk
- Bistå externa kontakter, framförallt med utlämnande av allmänna handlingar från diariet och arkivet
Du vill genom din kompetens och engagemang öka kunskapen i arkivfrågor inom organisationen och vill också driva utvecklingen framåt.
Du kommer ha ett nära samarbete med dina kollegor inom kommunens kansli och ersätter registratorn vid dennes frånvaro.
KVALIFIKATIONER
Vi söker en positiv person med hög servicekänsla och god samarbetsförmåga. Förmågor så som noggrannhet, god förmåga att arbeta självständigt, ta initiativ och vara drivande i utvecklingsfrågor är av stor vikt för att lyckas i rollen. Du är flexibel och har lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och arbetsuppgifter.
Du har akademisk utbildning med minst 60 hp arkivvetenskap eller motsvarande. Erfarenhet av arbete som arkivarie, gärna inom offentlig sektor, är meriterande men inte ett måste.