OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till Sveriges bästa arbetsplats.
Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar.
Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet.
Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.
Arbetsplatsen
Tjänsten som kommunarkivarie tillhör kommunledningsförvaltningens kansli och härifrån ges service till både interna och externa kunder. Arkivarien har nära samarbete med bland andra kommunjurist, kommunsekreterare och systemadministratör.
Arbetsuppgifter
I arkivariens arbetsuppgifter ingår följande;
• Ansvara för arkivverksamheten under kommunstyrelsen.
• Ta emot överlämnade arkivhandlingar, arkivera och förteckna dem i Visual Arkiv.
• Ge råd och anvisningar till kommunens förvaltningar och kommunala bolag inom arkivområdet.
• Besvara förfrågningar från allmänhet, forskare, förvaltningar och kommunala bolag. Göra sekretessprövning och lämna ut handlingar.
• Skapa och uppdatera styrdokument samt göra gallringsutredningar.
• Utföra en processkartläggning tillsammans med förvaltningarna, där du kommer att leda arbetet. Till din hjälp har du VisAlfa processhanteringsprogram.
• Tillgängliggöra kommunarkivets samlingar vid ”Arkivens dag”.
I det kommande utrednings- och utvecklingsarbetet med att införa e-arkiv kommer du att medverka som specialist på arkivfrågor.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning innehållande minst 40p/60hp i arkivvetenskap eller arkiv- och informationsvetenskap. Du förutsätts ha god kännedom om de regelverk som styr arkivverksamheten, som arkivlagen, offentlighets- och sekretesslagen samt personuppgiftslagen. Du behöver även vara en van datoranvändare.
Du har erfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig verksamhet och har erfarenhet av digitalt arkivförteckningsprogram.
Du trivs med att arbeta självständigt, har en bra prioriteringsförmåga, är noggrann och ordningsam. Du har även god samarbetsförmåga och att vara serviceinriktad gentemot arkivets kunder ser du som en självklarhet. Du har ett pedagogiskt och tydligt uttryckssätt när du förmedlar din kunskap till andra. Som person är du engagerad, drivande och tar initiativ till utveckling.
Arbetstid/varaktighet
Heltid, tillsvidareanställning.
Tillträde
Efter överenskommelse.
Kontaktpersoner
Catharina Ryvall, kommunarkivarie, 0410-733153 eller
Jonas Rosenkvist, kommundirektör, 0708-817114 (lämna gärna ett meddelande om du inte får svar). Kontaktpersonerna kan nås från och med den 23/4.
Facklig företrädare nås via kommunens växel, tel 0410-73 30 00.
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Sista ansökningsdag
2014-05-04 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post.
Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!