OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Laholms kommun
Det är i mötet med våra invånare som värdet av vårt arbete uppstår! Som medarbetare i Laholms kommun är du med och levererar tjänster och service till våra invånare – varje dag, året om. Laholms kommun rymmer allt från omsorg, stöd och utbildning för våra invånare till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Vi tror på att varje medarbetare har drivkraften och förmågan att förbättra verksamheten och en vilja att utvecklas i sitt yrke.
Som medarbetare i Laholms kommun har du kollegor med många olika yrken och bakgrund, men det som förenar oss är vårt uppdrag och vår gemensamma värdegrund med ledorden glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott bemötande
Om arbetsplatsen
Tjänsten är placerad på kanslienheten som är en del av är kommunstyrelsens förvaltning.
Förvaltningen har den övergripande uppgiften att stödja kommunstyrelsen samt att verkställa och följa upp styrelsens beslut. Tillsammans ska vi leda och samordna kommunens arbete. På kanslienheten arbetar förutom kommunarkivarien, arkivassistent, kommunjurist, verksamhetscontroller, kommunsekreterare och registrator.
Om tjänsten
I rollen som kommunarkivarie skapar du nya arbetssätt och har en samordnande roll i uppbyggnaden av kommunens e-arkiv. Du kommer att vara en del i utformandet av en modern arkivorganisation med rättssäker och ändamålsenlig informationshantering. Som kommunarkivarie arbetar du med informationshanteringsfrågor och arkivering inom hela kommunen. Kommunen har upphandalet ett e-arkiv och samverkan nu med Falkenberg och Hylte om e-arkivering. En gemensam projektledare finns på plats.
Tillsammans med projektledaren kommer du att ha en central roll vid införandet och genomförande av leveransprojekt från olika verksamhetssystem. Du kommer också att fungera som sakkunnig inom området och bevaka utvecklingen i omvärlden. Vidare informationsvärderar du digital information och arbetar med regelverk, vägledningar och instruktioner för elektronisk arkivering.
Utöver e-arkiv kommer du att ge stöd till kommunens förvaltningar i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor, tillsammans med förvaltningarna se till att hålla dokument- och informationshanteringsplaner uppdaterade, lämna ut allmänna handlingar såväl digitalt som analogt, gör sekretessprövningar, ordna och förteckna arkiv, verkställa gallring samt genomföra tillsyn enligt arkivlagen.
Är du den vi söker?
Vi söker dig som har utbildning på högskolenivå inom arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Förutom goda kunskaper inom arkivområdet ska du ha en systematisk förmåga och vara strukturerad, noggrann och ansvarstagande. Du förutsätts kunna arbeta självständigt men samtidigt ha mycket god förmåga att arbeta tillsammans med andra och kommunicera på ett förtroendefullt sätt. Du tar egna initiativ och är handlingskraftig.
Det är meriterande om du har erfarenhet:
- som arkivarie inom offentlig förvaltning
- från praktiskt arbete med e-arkiv och leveransprojekt
- av förteckningssystemet Visual Arkiv
Om anställningen
Antal tjänster: 1
Sysselsättningsgrad: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övriga upplysningar
Till följd av lag om belastningsregister ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning inom LSS, barnomsorg samt skola.
Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken
Information till annonssäljare
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid.
Laholms kommun verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning.