OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lilla Edets kommun är en av kommunerna i Göteborgsregionen, gynnsamt belägen längs Göta älv med närhet till Göteborg, Trollhättan och Uddevalla. Du tar dig snabbt och säkert med tåg eller på motorväg mellan orterna. De goda kommunikationerna ger oss möjligheten att fortsätta växa och utvecklas.
I kommunen arbetar cirka 1500 medarbetare med att skapa bästa möjliga förhållanden för våra drygt 14 000 invånare, våra företag och för alla som besöker oss. Som arbetsgivare värnar vi om alla våra medarbetare och erbjuder därför bland annat kompetensutveckling, friskvårdsbidrag, semesterdagsväxling, bidrag till studielitteratur, möjlighet till privatbilleasing och mycket annat. Hos oss finns närhet till de du samarbetar med och tack vare vår storlek har du goda möjligheter att påverka och utveckla våra verksamheter.
Beskrivning
Välkommen till administrativa avdelningen till en tjänst som ger dig en fantastisk inblick i den kommunala organisationen.
På avdelningen arbetar en registrator, två nämndsamordnare och en administrativ chef. Under valår utökas avdelningen med en administratör. Förutom att hantera inkommande post till kommunen sköter avdelningen bland annat nämndadministrationen för kommunens samtliga politiska instanser. Vi sekretessbedömer och lämnar ut allmänna handlingar samt har ansvar för arkivarbetet. Vi arbetar främst i dokument- och ärendehanteringssystemet Evolution. Avdelningen samordnar även dataskyddsarbetet i kommunen och under valår har vi ansvar för administrationen kring genomförande av val.
Vill du vara med och utveckla informationshanteringen i Lilla Edets kommun och ge stöd och råd i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor mm? Vi söker nu en kommunarkivarie - Välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Lilla Edets kommun söker en kommunarkivarie som ska arbeta med att utveckla informationshanteringen. Du kommer vara ett internt stöd och ge råd samt utbilda Lilla Edets kommuns verksamheter i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor, leda arbetet och tillsammans med kommunens verksamheter hålla informationshanteringsplanerna uppdaterade. I din roll bidrar du med kunskap och kompetens inom informationshantering, informationssäkerhet och gällande lagstiftning. Som kommunarkivarie är du helt och hållet ansvarig för kommunarkivet. Du samlar in och tar emot leveranser av arkivhandlingar. Du ordnar och förtecknar, tillhanda håller arkivhandlingar för allmänheten och kommunen, samt arbetar för att tillgängliggöra arkiven. Vi arbetar i Visual Arkiv. Du arbetar i en händelserik miljö, ofta i ett högt tempo. Vid registratorns frånvaro blir du dennes ersättare. I övrigt kan det förekomma andra arbetsuppgifter som avdelningen har ansvar för.
Du kommer att vara en nyckelperson när kommunen inom kort inför e-arkiv, allt från planering inför till införandeprocessen.
Kvalifikationer
Du är en utvecklingsorienterad arkivarie med erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Vi förutsätter att du är en van datoranvändare med goda IT-kunskaper. Du arbetar obehindrat med Office-paketet.
Du har:
- Relevant akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.
- Erfarenhet av arbete som arkivarie är meriterande.
- Goda kunskaper gällande lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet.
- Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Villkor
Tillsvidareanställning på 100% med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Tjänsten är säkerhetsklassad.