OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Strängnäs kommun satsar vi på digitalisering och e-arkiv. Vi söker nu efter en engagerad medarbetare som tillsammans med vår andra kommunarkivarie vill driva arbetet framåt för att utveckla både det analoga samt det digitala arbetet med kommunens arkivfrågor. Vi har nyligen avslutat vårt pilotprojekt inom e-arkiv och är redo att sätta igång med fortsatt arbete inom området.
Tjänsten som kommunarkivarie är förlagd till den administrativa enheten på Kansliavdelningen. Den administrativa enheten består av 7 medarbetare och en enhetschef. Kansliavdelningen ansvarar också för juridik, kris- och säkerhetsfrågor, hållbarhetsfrågor och utredningar samt allmänna val. Totalt arbetar cirka 25 personer på Kansliavdelningen.
Inom den administrativa enheten finns kommunarkivet som är den funktion som är den kommunala arkivmyndighetens förvaltning. Dess uppdrag är brett och kommer sträcker sig från bevara och vårda äldre dokument till att hantera digitalt överlämnade arkiv och hålla dessa tillgängliga för allmänheten samt stötta och ge råd till alla verksamheter inom förvaltningen.
ARBETSUPPGIFTER
Som kommunarkivarie hos oss får du arbeta med klassiska arkivfrågor i kombination med nytänkande och digitala utvecklingsfrågor. Vidare så står du för utbildning och informationssatsningar gällande arkivfrågor, för att öka kompetensen för de som arbetar med informationshantering i förvaltningen. Du är med och påverkar arkivkrav hos förvaltningen vid förändringar av deras informationshantering. Kontaktytorna är många i de olika kommunala verksamheterna samt med andra externa parter.
Tjänsten innehåller även framtagande av stödjande och styrande dokument som ska främja det digitala bevarandet samt vara rådgivande vid verksamheternas gallringsutredningar och deras arkivredovisning. Utlämnande av allmänna handlingar och tillhörande sekretessbedömningar sker löpande.
Då vårt e-arkivsprojekt är avslutat letar vi efter någon med intresse för digital informationshantering som tillsammans med andra nyckelpersoner i förvaltningen kan arbeta vidare med implementeringen av vårt e-arkiv och dess fortsatta delprojekt.
KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande arbetslivserfarenhet, gärna tillsammans med utbildning eller erfarenhet av digital arkivering. Har du även systemvetenskaplig utbildning, erfarenhet från arkivsektorn, offentlig eller kommunal förvaltning är det meriterande.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet, men söker självklart dig som är självgående, driven och utvecklingsbenägen. Du har en god förmåga att kommunicera och på ett engagerat sätt arbeta med att införa nya arbetssätt. Vidare samarbetar du bra och trivs med att ha många kontaktytor. Din servicenivå är hög.
Att vara tydlig och att arbeta strukturerat är viktigt för dig, så väl som att vara ett pedagogiskt stöd för förvaltningen. Du kan hantera flera arbetsuppgifter parallellt och kan se helhet utan att tappa detaljer. Du kan arbeta resultatinriktat och leverera med hög kvalitet även under tidspress. Dina kunskaper är goda i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Varmt välkommen med din ansökan, vi ser fram emot att läsa den!
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.