OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.
KOMMUNKANSLIET i Ekerö kommun ansvarar för de centrala beslutsprocesserna för Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsen och flera av de kommunala nämnderna och ingår i Kommunstyrelseförvaltningen. På kommunkansliet, som leds av kanslichefen, arbetar kommunsekreteraren, nämndsekreterare och kommunarkivarien.
Länk till Ekerö kommuns hemsida
Arbetsbeskrivning
Vi tror på dig och din förmåga – därför ger vi dig stort utrymme i din roll. Många som jobbar hos oss uppskattar förtroendet och ansvaret de får i vår kommun, eftersom det bidrar till mycket lärande och utveckling i vardagen. För att lyckas är du trygg i dig själv, ditt yrke och har förmågan att både ta för dig – och sätta gränser.
Vi söker dig som vill vara med och utveckla Ekerö kommuns digitala informationshantering. Du kommer i rollen som kommunarkivarie med inriktning digital informationshantering ha det samordnande och strategiska uppdraget i att utveckla processerna kring kommunens digitala informationshantering.
Du kommer arbeta tillsammans med kommunens resurser för digitalisering och utveckling inom Kommunstyrelseförvaltningen, samt tillsammans med kommunens övriga förvaltningar. I din roll med att driva utvecklingen av digital informationshantering kommer du även samarbeta med förvaltningarna för att utveckla, stötta och utbildas i deras digitala informationshantering.
Ekerö kommuns fysiska arkiv sköts av en arkivassistent. Du kommer vara stödjande, rådgivande och vid behov beslutsfattande stöd till arkivassistenten i frågor relaterade till det fysiska arkivet. Vid behov kan du även stötta med arbetet i arkivet.
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat vara att:
• Arbeta proaktivt och strategiskt genom att ta fram strategier och styrdokument för kommunens digitala informationshantering
• Driva utvecklingen av digital informationshantering tillsammans med kommunens förvaltningar och bolag
• Utreda möjligheter för e-arkiv
• Upprätta och revidera styrdokument, såsom dokumenthanteringsplaner, processbaserade informationshanteringsplaner, föreskrifter och reglemente, samt rutiner kopplat till digital informationshanteringen.
• Hålla utbildningar och workshops inom digital informationshantering för olika målgrupper
• Rådgivande, stödjande och beslutsfattande till arkivassistentens arbete med det fysiska arkivet.
Kvalifikationer
För att du ska lyckas med uppdraget ska du:
ha en akademisk examen inom arkivvetenskap om minst 60 högskolepoäng, eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha erfarenhet från arbete som arkivarie och erfarenhet med att arbeta med digital informationshantering. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i offentlig sektor samt erfarenhet av kommunal ärendehantering.
Du ska ha god kännedom om både analog och digital arkiv- och informationshantering. Vidare ska du ha god kännedom om regelverk kring arkiv- och informationshantering, t.ex. arkivlagen, tryckfrihetsförordningen samt offentlighets- och sekretesslagen.
Vi ser gärna att du också uppfyller följande kvalifikationer:
du behöver vara strukturerad och pedagogisk. Förståelse för verksamheternas behov är viktig. För att vara rätt person för oss ska du också ha ett stort engagemang i ditt arbete, ha förmåga att både arbeta självständigt och i team. Du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter, är serviceinriktad, samarbetar effektivt med andra och skapar goda relationer. Du har ett proaktivt förhållningssätt och förmåga att skapa en positiv stämning omkring dig.
Du har god kommunikationsförmåga i såväl tal som skrift i både svenska och engelska.
Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper och sociala förmåga.
Tillträde: Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden och vi kan komma att tillsätta tjänsten innan ansökningstiden gått ut.
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare
Länk till lediga jobb i Ekerö kommun
Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser. Precis som vi, är du serviceinriktad, professionell och gillar att bygga relationer med kollegor. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26