Kommunarkivarie till Ekerö Kommun

Arbetsbeskrivning

Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.Länk till Ekerö kommuns hemsida

Arbetsbeskrivning
Vi står inför ett spännande skede att utveckla och ta ett helhetsgrepp om vår informationshantering. Som kommunarkivarie har du en nyckelroll för att möjliggöra en ökad digital process av vår information. Du är organisationens expert inom arkivfrågor och ditt övergripande arbete är att förvalta, driva, utveckla och ge stöd till verksamheter inom arkiv- och informationshantering. Du har ett nära samarbete med registratorer och arkivhandläggare. Tillsammans bidrar ni till hur kommunen ska arbeta effektivt och säkert med arkivhanteringen och ni möts av en organisation som vill vara med på förändringsresan. I ditt ansvar ingår såväl det analoga arkivet som arbetet med att införa ett e-arkiv. I rollen ingår även sedvanliga arkivarieuppgifter som att ordna, förteckna, lämna ut allmänna handlingar, skriva gallringsbeslut, utöva tillsyn och att hålla utbildningar om allmänna handlingar och offentlighetsprincipen.

Vi tror på dig och din förmåga – därför ger vi dig stort utrymme i din roll. Många som jobbar hos oss uppskattar förtroendet och ansvaret de får i vår kommun, eftersom det bidrar till mycket lärande och utveckling i vardagen.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Akademisk examen inom arkiv- och informationshantering eller motsvarande
• Några års erfarenhet av att ha arbetat som arkivarie i offentlig förvaltning, gärna på en övergripande nivå
• Kunskap och intresse om både analogt och digitalt bevarande
• Behärskar svenska flytande i både tal och skrift

Det är meriterande om du har:

• Kommunal erfarenhet
• Praktisk erfarenhet av e-arkiv
• Kunskaper om processorienterad arkivredovisning
• Erfarenhet av att leda och driva projekt i samverkan med andra

Som person är du trygg i dig själv och i rollen som arkivarie, samt har förmågan att både ta för dig – och sätta gränser. Du trivs med att jobba brett med kommunens verksamheter. Du har god samarbetsförmåga samtidigt som du uppskattar att arbeta självständigt. Du har förmåga att lyfta blicken och se nya möjligheter i ditt arbete och trivs med förbättring och utveckling för att på bästa sätt leverera arkivtjänster av hög kvalitet. Dessutom är du duktig på att kommunicera på ett tydligt och pedagogiskt sätt.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi söker någon som kompletterar våra härliga kollegor på kansliet och tror starkt på att mångfald och olikheter berikar.

Ansökan

Ansöker gör du på Jurek Rekrytering och Bemanning via denna länk: 

https://jurek.se/lediga-jobb/F555F940-BDFF-4BF8-A1C5-117A9BDB1D6B


I denna rekrytering samarbetar Ekerö kommun med Jurek Rekrytering & Bemanning AB. Sista ansökningsdag är 2023-03-03.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Maria von Sterneck på 073 70 771 70 eller via mejl: maria.vonsterneck@jurek.se


Tillträde: Enligt överenskommelse
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare

Länk till lediga jobb i Ekerö kommun

Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekerö kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 februari 2023
  • Ansök senast: 3 mars 2023

Besöksadress

Tappströmsvägen 2 17823 EKERÖ
None

Postadress

Box 205
EKERÖ, 17823

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024