OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Upplands Väsby kommun söker en kommunarkivarie med kunnande och känsla för både traditionellt arkivarbete likväl som nya digitala arbetssätt och e-arkiv. Kommunarkivarien leder ett team, med en arkivarie och en e-/IT-arkivarie, som hör till kanslienheten på kommunledningskontoret.
Uppdrag
På kanslienheten finns ett femtontal medarbetare som servar samtliga kontor med huvudsakligen nämndadministration, registratur och arkiv. På senare år har enheten arbetat allt mer integrerat med informationshanteringen och många medarbetare med arkivutbildning på högskolenivå har anställts på tjänster inom kansliets verksamhetsområde i övrigt. Sedan en tid tillbaka har kommunen ett e-arkiv i drift med ett par anslutna verksamhetssystem. E-arkivet är alltjämt i en uppbyggnadsfas där många av kommunens verksamhetssystem ska kopplas på. Till detta arbete finns en e-arkivarie, men kommunarkivarien måste ha ett intresse och engagemang i denna fråga.
Kommunen har kommit långt med utvecklingen av arkivfunktionen och e-arkivet samt att integrera arkivarbetet med övrigt informationshanteringsarbete. Vi söker någon som är driven och kan ta vid detta arbete och förstår vikten av att både vara kommunarkivets främsta företrädare i exempelvis tillsynsfrågor men samtidigt kan arbeta konsultativt gentemot övriga kommunorganisationen och samverka med övriga grupper på kansliet. På senare tid har fokus också kommit att bli på ökad informationssäkerhet, vilket är ett arbete som den nya kommunarkivarien kommer att involveras i.
Kansliet är en arbetsplats som präglas av arbetsglädje och god arbetsmiljö, där alla ska trivas!
Kvalifikationer
- Examina med ettårig arkivutbildning på högskolenivå
- Erfarenhet av flerårigt arkivarbete, gärna inom det offentliga
- Det är meriterande att ha arbetat i ledade befattning i arkiv eller annat sammanhang, samt att ha erfarenhet från kommunala arkiv.