OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kanslienheten Arkivfunktionen tillhör stadskontorets kanslienhet och består av kommunarkivarien och tre arkivassistenter. Kanslienheten arbetar dessutom med diarieföring, arbetsuppgifter för kommunstyrelse/kommunfullmäktige, juridik, upphandling och överförmyndarnämndens kansli. Kommunarkivet är beläget i centrala Halmstad. Arbetsuppgifter Arkivarien har en arbetsledande funktion och ansvarar för kommunarkivet och dess dagliga verksamhet samt leder, utvecklar och ansvarar för arkivverksamheten i kommunen. I arbetet ingår bl.a. att informera och utbilda förvaltningarnas och de kommunala bolagens personal i arkivfrågor och att biträda dem vid utarbetandet av t.ex. dokumenthanteringsplaner. Arkivarien ska även kunna ge vägledning i frågor som rör allmänna handlingar och sekretess samt vara ett stöd i den digitala ärendehanteringsprocessen. Halmstads kommun samarbetar med flera andra arkivinstitutioner för ett samordnat Arkivcentrum. I arkivariens arbetsuppgifter ingår också att driva kommunarkivet frågor inom detta samarbete vad gäller t.ex. utformning av arkivlokaler, anskaffning av inredning och administration av flytt till nya lokaler. Kvalifikationer Tjänsten kräver akademisk utbildning med lämplig inriktning och arkivvetenskap, 40 p eller motsvarande arkiverfarenhet. Goda kunskaper gällande IT-relaterade arkivfrågor samt god datorvana är ett måste. Tidigare erfarenheter från kommunala arkiv är meriterande. Vi söker en person som har förmåga att arbeta självständigt, ta eget ansvar, har en hög servicekänsla och tycker om många sociala kontakter. Övriga information Föräldrarvikariat, 1 år med eventuell förlängning. Tillträde den 1 juli 2008 eller efter överenskommelse. Fr o m 1 mars 2008 tillämpar Halmstads kommun rökfriarbetstid