OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gnesta kommun är en aktiv och förändringsbenägen kommun i Storstockholmsregionen. Vi har goda kommunikationer till Stockholm, Nyköping och Skavsta flygplats. Vårt nära samarbete med näringsliv och föreningsliv gör Gnesta till en lättillgänglig och personlig tillväxtkommun med stor framtidstro. En kommun där människor växer och är kreativa.
Gnesta ligger i Sörmland en dryg halvtimme med tåg från Stockholm central. Vi är drygt 11 000 invånare och har ca 850 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra medborgare och besökare bästa möjliga service och kvalitet.
Du är varmt välkommen att bli en av oss.
Kommunstyrelseförvaltningen är kommunens centrala förvaltning som i första hand bereder ärenden åt kommunfullmäktige och kommunstyrelse. Vidare lämnar förvaltningen stöd till övriga förvaltningar gällande sekretariat, arkiv, ekonomi, IT och personalfrågor. Kommunstyrelseförvaltningen samordnar också den strategiska gemensamma planeringen. Näringslivs- och turismfrågor ligger även under förvaltningen.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill driva utvecklingen av arkiv- och informationshanteringen i Gnesta kommun.
Som kommunarkivarie är du Gnestas expert på arkivfrågor och skall bistå kommunen med kunskap om relevant lagstiftning på arkivområdet samt utföra tillsyn enligt arkivlagen. Som kommunarkivarie utarbetar du föreskrifter, informerar och utbildar våra olika förvaltningar inom arkivområdet. Tillsammans med dina kolleger på kansliet ska du även delta i förvaltandet och utvecklingen av kommunens analoga arkiv. Arkivet kommer inom det närmsta året förberedas inför ett införandet av e-arkiv. Du förväntas aktivt vara med och leda denna utveckling.
I tjänsten ingår det att vara systemförvaltare för Gnesta kommuns ärendesystem, idag är det Castor.
Du ansvarar för omvärldsbevakning inom ditt ansvarsområde och är delaktig i utvecklandet av en strategi för hur Gnesta kommun ska arkivera och bevara analoga och digitala handlingar över tid.
Då arkivet ingår i den administrativa enheten, kan dessutom andra arbetsuppgifter bli aktuella vid behov såsom nämndadministration och posthantering.
För att trivas i tjänsten tror vi att du är en självständig och självgående person som är van vid att arbeta strukturerat och med stort eget ansvar. Du är flexibel, tycker om att samarbeta och bistår gärna med dina specialistkunskaper.
KVALIFIKATIONER
• Högskoleutbildning inom området Arkiv. • Mångårig erfarenhet av arbete inom arkiv- och systemförvaltning i offentlig förvaltning. Gnesta kommuns ärendesystem är för närvarande Castor.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Gnesta kommun har tagit ställning till kanaler och marknadsföring för rekrytering. Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.