OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli vår nya kollega? I Motala, Östergötlands sjöstad, är vi öppna, stolta och nyskapande. Vår kommun är rätt plats för att bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utveckla dig inom ditt område och jobba med det viktigaste som finns.
Gemensamma ledningsförvaltningen består av verksamhetsområdena Digitalisering/Beredningsstöd, Strategisk samhällsplanering, HR, Kommunikation samt Planering och uppföljning. Förvaltningen har till uppdrag att leda, stödja och samordna hela kommunorganisationen på kommunstyrelsens uppdrag. Detta görs genom att ha kundens behov i fokus samt att vi har en helhetssyn och gemensamma arbetssätt. Vi är en lärande organisation som främjar nyskapande och lärande av både omvärld och varandra.
Den administrativa enheten inom verksamhetsområdet digitalisering och beredningsstöd består av 10 medarbetare och leds av en administrativ chef. Enheten ansvarar för kommunens centralarkiv och föreningsarkiv. Enheten sköter arkivvård och tillhandahållande av arkivhandlingar för allmänheten, svarar för rådgivning och tillsyn i arkivfrågor samt bevakar kulturarvsfrågorna. Enheten har även ansvaret för administrationen kring kommunfullmäktige och dess beredningar, kommunstyrelsen med sina utskott, valnämnden och krisledningsnämnden samt administrationen av kommunala bolag tillsammans med andra enheter. Enheten ansvarar genom vaktmästeriet även för kommunhusets skötsel samt för posthanteringen inom kommunen.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu dig som brinner för informationshantering och arkiv. Som en av två kommunarkivarier kommer du att spela en viktig roll i att utveckla Motala kommun inom området.
Kommunen befinner sig i en digital omställning där e-arkiv och digital informationshantering är viktiga komponenter i informationsförsörjningen. Detta innebär intressanta utmaningar och en möjlighet att vara med och påverka arbetet i kommunen som helhet.
I rollen som kommunarkivarie kommer du att ha en central roll att stötta och utveckla arkiv- och informationsförvaltningen tillsammans med våra verksamheter. Här ingår att leda och driva utvecklingen av digitalt långsiktigt bevarande. Det innebär också att förvalta kommunens e-arkiv samt att förbereda och genomföra digitala leveranser från kommunens förvaltningar.
I dina arbetsuppgifter ingår även att utföra traditionella arkivarieuppgifter som att göra tillsyn, vårda arkiv, genomföra internutbildning i arkiv- och informationshantering samt andra förekommande arbetsuppgifter inom arkivområdet. Du kommer att ha ett nära samarbete med andra specialister inom IT, informationshantering, informationssäkerhet och informationsarkitektur.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller har motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska ha kunskap om de regelverk som styr arkiv- och informationshantering. Du ska ha tidigare erfarenhet av digital informationshantering och långsiktigt digitalt bevarande, gärna i offentlig verksamhet. Har du dessutom studerat systemvetenskap ser vi det som meriterande.
Du kommer ha ett stort eget ansvar och vi förväntar oss att du är van vid att arbeta både strategiskt och operativt för att skapa bestående resultat. Ditt arbete ska bidra till att utveckla och förenkla vår verksamhet när det gäller hanteringen av information och arkiv.
Eftersom du kommer ha både interna och externa kontakter behöver du vara social, serviceinriktad och pedagogisk. Det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga samtidigt som du kan arbeta självständigt med dina arbetsuppgifter. Du måste tycka om och ha fallenhet för struktur, ordning och reda samt vara noggrann. Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal- och skrift och du kan anpassa din kommunikation till olika målgrupper.
Då vi går mot digital hantering av såväl dokument som information behöver du ha mycket god förståelse för de möjligheter som den digitala tekniken erbjuder. Du behöver också ha förmågan att nyttja dessa möjligheter på ett rättssäkert sätt. Du har även lätt för att förstå processer och har förmågan att bidra till processförbättring inom området.
ÖVRIGT
Vänligen respektera att vi undanber oss all direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som vi inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Administrativ chef Monica Carlström
0141-22 50 04
Administrativ chef Monica Carlström
0141-225004