OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Piteå är en trygg småstad med storstadens alla möjligheter. Med ett centralt läge mitt i den gröna omställningen, stark företagartradition och framskjuten position inom forskning ska vi bli en förebild för hållbar tillväxt och samhällsutveckling.
Är du en driven controller, tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor, som på kommunstyrelsens uppdrag vill arbeta med att leda och samordna planeringen och uppföljningen av kommunens ekonomi? Välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Som kommuncontroller inom Ekonomiavdelningen på Kommunledningsförvaltningen har du en självständig kvalificerad roll med stort eget ansvar i nära samarbete med dina kollegor. Vårt uppdrag är att tillsammans utveckla och matcha kommunkoncernens omfattande ekonomistyrningsprocesser så att god ekonomisk hushållning uppnås och vi arbetar teambaserat. Rollen innebär i huvudsak arbete med ekonomisk planering, redovisning, bokslut, utredningar och analyser. Samarbete med övriga ekonomer och controllers inom kommunkoncernen är väsentligt för att nå våra mål och du ingår i kommunens Ekonomgrupp, Kvalitetskedjan och bolagskoncernens Ekonomichefsgrupp.
Tjänsten innebär arbete inom kommunövergripande ekonomifunktion under ledning av ekonomichef. Rollen innefattar bland annat ansvar inom SCB:s räkenskapssammandrag inklusive statistikrapportering samt skatteredovisning. Ständiga förbättringar och utvecklingsarbete är en viktig del i uppdraget. En del av tjänsten innebär uppdragsansvar för ekonomistyrning och rapportering till VD och styrelse i ett av våra kommunala bolag. I rollen ingår även att självständigt upprätta bokslut och budget för bolaget samt utföra utredningar och analyser. Din uppdragsgivare är bolagets VD och controllerrollen ingår i bolagets ledningsgrupp.
Kvalifikationer
Du har en akademisk utbildning inom ekonomi med inriktning mot redovisning, ekonomistyrning eller annan likvärdig utbildning. Du har erfarenhet av kvalificerat arbete inom redovisning, ekonomistyrning och uppföljning av projekt, budget och bokslut. Erfarenhet av koncernredovisning är meriterande.
Som person har du ett analytiskt och strukturerat arbetssätt där helheten är viktig. Du är trygg i yrkesrollen och med vana av att det ställs höga krav på dig. Du har en god förmåga att samarbeta med andra och är tydlig och pedagogisk i din kommunikation. Du vågar lita på din intuition, bryta mönster och tänka nytt.
Mer om tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan senast 241013.
Vi använder oss av löpande rekrytering.
Om arbetsplatsen
Kommunledningsförvaltningen är en av kommunens sju förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med pitebor, näringsliv och föreningar utvecklar vi Piteå till en ännu bättre plats att bo, leva och verka i.
Läs mer:
Kommunledningsförvaltningen Kommunledningsförvaltningen - Våra verksamheter (pitea.se)
Jobba i Piteå kommun Jobba hos oss - Arbete (pitea.se)
Piteå växer Piteå växer - Hållbar samhällsutveckling (pitea.se)
Inflyttarservice – för dig som vill flytta till Piteå
Letar du bostad, vill du veta mer om skola och barnomsorg eller är du nyfiken på kultur- och fritidsutbudet? Inflyttarservice Piteå
erbjuder dig stöd från start till mål.
Inflyttarservice Piteå (https://www.pitea.se/inflyttare/kontakta-inflyttarservice)