OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Mölndals stad är under stark tillväxt med drygt 61 000 invånare och är den tredje största kommunen i Västra Götalandsregionen. Mölndal är en stad med dynamiskt näringsliv, intressant historia och naturskön miljö. Inom stadens många olika ansvarsområden arbetar drygt 5000 personer. Vårt övergripande gemensamma mål är att ge service av hög kvalitet. I Mölndals stad arbetar vi aktivt med medarbetarskap. Medarbetarskap handlar om hur vi ser på vårt välfärdsuppdrag.
Mer information finner du på vår hemsida, www.molndal.se
ARBETSUPPGIFTER
Miljöförvaltningen arbetar med tillsyn och prövning enligt miljöbalken och livsmedelslagarna. Vi arbetar också med förebyggande och strategiskt miljöarbete. Förvaltningen arbetar på uppdrag av miljönämnden som är en fristående nämnd. På förvaltningen arbetar idag 20 personer och arbetet leds av en förvaltningschef.
Arbetet som kommunekolog innebär att vara förvaltningens kompetens inom naturvårdsområdet. Viktiga arbetsuppgifter är att bistå med kompetens om natur, naturvård, vattenvård och strandskydd inom samhällsplaneringen. I arbetet ingår också att handlägga bygglovremisser som inkommer till miljöförvaltningen och utöva tillsyn enligt strandskyddsbestämmelser och kommunalt skyddade områden. Andra arbetsuppgifter är att ansöka om bidragspengar inom naturvården och initiera projekt för att höja natur och friluftsvärdet av den befintliga miljön. I rollen ingår många externa kontakter med förvaltare och verksamhetsutövare, planerare och exploatörer, konsulter m.fl. för att ge stöd i arbetet med naturmiljöfrågor kopplade till olika projekt. Utvecklingsfrågor och policydiskussioner är en naturlig del i arbetet. På miljöförvaltningen använder vi ärendehanteringssystemet MiljöReda.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har lämplig högskole- eller universitetsutbildning med inriktning mot biologi och kunskaper inom miljö- och hälsoskyddsområdet. Erfarenhet från liknande uppdrag är meriterande. Som person är du effektiv och ansvarstagande. Du har en god social kompetens som bidrar till att skapa ömsesidigt förtroende och respekt i mötet med våra verksamhetsutövare. I en rådgivande roll kan du på ett professionellt sätt förmedla information. I myndighetsrollen krävs att du har förmågan att göra objektiva och sakliga bedömningar, ställa tydliga krav och ta beslut. Du uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt och har goda datorkunskaper. Du bör också ha erfarenhet av myndighetsutövning och tillämpning av gällande lagstiftning.
Som medarbetare har du en mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga och deltar aktivt i samarbetet med andra. Du har ett positivt och utåtriktat förhållningssätt och en pedagogisk förmåga. Du har god förmåga att arbeta självständigt och att prioritera ditt arbete. B-körkort är ett krav. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Per Kaarle
031-315 17 01
Fredrik Berlin
031- 315 17 13
Lars-Erik Jevås
031-315 17 14
Miljöchef Per Kaarle
031-315 17 01