OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
LYFT-praktikplats vid Svenska institutet
Svenska institutet (SI) är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige.Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder.Verksamheten bedrivs i nära samarbete med svenska ambassader och konsulat.Besök gärna vår webbplats för mer information: www.si.se
Vill du vara med och sätta Sverige på kartan?
Svenska institutet söker praktikanter för höstterminen 2010
I en tid av demokrati, masskommunikation och ökad globalisering är ett lands förmåga att nå politiska målsättningar, främja handel, attrahera investeringar och besökare samt delta i utbytet av talang och kreativitet i hög grad beroende av hur landet uppfattas utomlands.Att sätta Sverige på kartan och skapa intresse och förtroende för vårt land blir allt viktigare.Tycker du att det låter som ett intressant och viktigt uppdrag?SI söker ett antal praktikanter för höstterminen 2010.
Nedan kan du läsa om våra olika avdelningars verksamhet.Ange i ansökan två avdelningar som du är mest intresserad av att göra praktik på.
Avdelningen för kommunikation och marknadsföring
Avdelningen för kommunikation och marknadsföring driver bland annat Sveriges officiella webbportal Sweden.se.Portalen är under konstant utveckling och vi letar ständigt efter nya sätt att kommunicera och interagera med besökarna.Vi producerar även tryckt material om Sverige på flera språk.
Ett annat viktigt uppdrag för denna avdelning på SI är att marknadsföra Sverige som destination för högre studier.Detta görs bland annat i ett stort samarbetsprojekt med svenska universitet och högskolor, genom mässor och road shows i prioriterade länder och via Studyinsweden.se.
Sedan januari 2009 har SI ett nytt uppdrag som innebär att lyfta fram Sverige som ett attraktivt land att arbeta i för arbetssökande från länder utanför EU.December 2009 lanserades webbportalen Workinginsweden.se där potentiell arbetskraft kan hitta all information de behöver för att välja Sverige som land att leva och arbeta i.
På avdelningen arbetar vi också med det så kallade Ambassadörsprogrammet och webbplatsen Sverigepaketet.se och kopplat till det ett nytt koncept, Brands of Sweden för att stärka samarbetet med svenska företag och svenska internationellt starka varumärken.
Att praktisera på Avdelningen för kommunikation och marknadsföring under hösten 2010 innebär antingen att delta aktivt i arbetet med att marknadsföra Sverige som studiedestination eller med vidareutvecklingen av Work in Sweden samt med utveckling och marknadsföring av Brands of Sweden och Sverigepaketet i Sverige.
Du får vara med i det mesta som sker på avdelningen och kommer att få god inblick i hur vi arbetar med att kommunicera Sverige till omvärlden.
Vi ser gärna att du som söker har kunskap inom media och kommunikation/digital kommunikation och att du tycker om att använda dig av dina färdigheter i engelska och i andra språk.