OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Norrlandsoperan
Norrlandsoperan är norra Sveriges största scenkonsthus med en vision att vara Sveriges ledande spelplats för nyskapande scenkonst – ett hus som speglar samtiden och omfamnar framtiden.
Norrlandsoperan arbetar strategiskt med att stärka sin internationella profil genom samproduktioner med andra europeiska operahus, nätverk och organisationer.
Norrlandsoperan har avdelningar för opera, musik, dans, konst samt omfattar även Norrlandsoperans Symfoniorkester. Förutom de konstnärliga avdelningarna finns tillverkande avdelningar som består av ateljéer och verkstäder samt avdelningar för scenteknik, HR, IT samt ekonomi. Det regionala uppdraget tillsammans med uppdraget att nå ut till barn och unga är dessutom två prioriterade områden. Norrlandsoperans ägare är Region Västerbotten och Umeå kommun.
Arbetsuppgifter
Som medarbetare på Norrlandsoperan får du ett utmanande arbete i en kreativ miljö som värdesätter professionalism på alla nivåer, prestigelöshet och teamwork. Kommunikation- och marknadschefen har det operativa ansvaret och kommer leda, driva och utveckla en kommunikation- och marknadsavdelning med fem medarbetare. Tillsammans med medarbetarna ska kommunikation- och marknadschefen bidra till att öka biljett- och abonnemangsförsäljning och våra externa intäkter samt vässa den interna och externa kommunikationen.
En av de viktigaste uppgifterna för kommunikation- och marknadschefen kommer vara att i nära dialog med verkställande direktör arbeta fram nya intäktsmöjligheter i form av sponsring och extern finansiering och ha en central roll för företagets affärsutveckling.
- du har budgetansvar för marknadsförings- och försäljningsbudget
- du har personalansvar inom avdelningen inkluderat delegerat ansvar för arbetsmiljö
- operativt och strategiskt arbetar du tillsammans med ledningen och avdelningen med framtagning av marknadsplaner samt bidrar i det visionära arbetet med att utveckla verksamheten långsiktigt
- du representerar Norrlandsoperan i relevanta forum både internt och externt
Du är organisatoriskt underställd vd, ingår i Norrlandsoperans strategiska ledningsgrupp och arbetar nära verkställande direktör samt avdelningscheferna för de konstnärliga avdelningarna.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen ser vi det som avgörande att du har:
- högskoleutbildning eller eftergymnasial utbildning inom kommunikation/marknadsföring.
- god kunskap och erfarenhet i digitala medier.
- god skribent och behärskar svenska och engelska språken väl.
- en stark kommunikativ, entusiasmerande och strategisk förmåga.
- dokumenterad erfarenhet av att leda enhet/avdelning/företag
- en vilja att arbeta i team och att vara prestigelös. erfarenhet, kunskap och intresse för scenkonst/kulturbranschen
- erfarenhet från arbete med sponsring är starkt meriterande.
- en god förmåga att identifiera och implementera strategier, och att förhålla dig till komplexitet.
Personliga egenskaper vi tror är viktiga är:
- du är en trygg, social och lyhörd ledare som kan erkänna misstag
- du är visionär, kreativ och högkompetent ledare som inspirerar andra
- att du har lätt för att bygga relationer, tror på andra människors potential
- att du är strukturerad - du trivs bra med att planera, följa upp och organisera arbetet för en verksamhet
- personlig mognad, självkännedom och integritet.
Vi tycker att det är viktigt att Norrlandsoperan speglar samhället och vi värdesätter medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi vill ta vara de kvaliteter som jämn könsfördelning samt etnisk- och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.