Kommunikations- och pressansvarig

Kommunikations- och pressansvarig

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!

Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.

Om Utbetalningsmyndigheten

Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.

Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.

Ansvar och arbetsuppgifter

I rollen som kommunikations- och pressansvarig kommer du att arbeta nära myndighetens ledning, såväl strategiskt som operativt. Tillsammans med minst en kollega ansvarar du för att etablera och utveckla kommunikationsfunktionen och dess arbetssätt. Du bidrar på ett tydligt sätt till att myndighetens centrala samhällsuppdrag kommuniceras trovärdigt och professionellt.

I rollen ingår att ha det övergripande ansvaret för extern och intern kommunikation. I detta ingår även ansvar för att ta fram plan för kriskommunikation. I rollen ingår även att vara pressansvarig, där du ansvarar för såväl den dagliga som långsiktiga relationen med press och övrig media. Arbetet bedrivs både proaktivt och reaktivt. Vidare ansvarar du för förvaltning av myndighetens grafiska profil. Du arbetar nära tillsammans med HR-funktionen när det gäller att etablera och stärka myndighetens arbetsgivarvarumärke.

Du har ett funktions- och arbetsledningsansvar för minst en kollega som du är med att rekryterar och som bland annat blir myndighetens webbredaktör.

Kommunikationsfunktionen är placerad på den Administrativa avdelningen. Avdelningen ansvarar bl a även för HR, inköp, arkiv och registratur, ekonomiredovisning, samt lokalförsörjning inklusive internservice och växel. Myndighetens verksamhet kommer att byggas upp succesivt under ca tre år och innehållet i tjänsten kommer att utvecklas över tid. Fullt uppbyggd har myndigheten troligen ca 100-150 medarbetare. Myndigheten kommer i hög grad att samverka med andra externa parter vilket även påverkar kommunikationsarbetet.

Vi söker dig som har:

. Högskoleutbildning inom kommunikation eller kvalifikationer som vi bedömer likvärdiga.
. Minst 3 års relevant yrkeserfarenhet.
. Erfarenhet från offentlig verksamhet.
. Mycket god förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du har:

. Erfarenhet av att bygga upp ny verksamhet och/eller förändra kommunikationsfunktion från grunden.
. Erfarenhet från statlig myndighet.
. Erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation.
. Erfarenhet av samverkan.
. Erfarenhet av att arbeta i medialt uppmärksammade organisationer.
. Erfarenhet från verksamhet med höga krav på säkerhet.

Egenskaper

Det är av stor vikt att du är en stabil, trygg, ansvarsfull och omdömesgill person. Du har integritet samtidigt som du är prestigelös. Du har förmåga att förklara komplexa frågor på ett enkelt och lättillgängligt sätt. God samarbetsförmåga är en självklarhet.

De första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet. Det kommer därför ställas stora krav på att du klarar av att ta initiativ, göra ställningstaganden och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett tydligt fokus på att nå mål och skapa resultat i ditt arbete. En viktig del av uppdraget initialt är att etablera rollen som kommunikations- och pressansvarig, det är därför viktigt att du är utvecklingsinriktad och att du trivs med att pröva nya uppgifter.

För dig som person är det en självklarhet att du i din roll utgår från de grundläggande principerna som styr offentlig verksamhet genom den statliga värdegrunden. Du har också ett utpräglat säkerhetsmedvetande som kombineras med en hög grad av professionalism och starkt samhällsengagemang.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan bli aktuellt. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om tjänsten, kontakta utredningssekreterare och blivande avdelningschef Henrik Engström på telefon 08-4055064 eller blivande ledningsstabschef Therese Pelow 08-405 80 02. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco) telefon 010-3037653, Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132, Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-2144005.

Tillträde 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast 6 augusti 2023.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 juni 2023
  • Ansök senast: 6 augusti 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Kommunikationschef

Kommunikationschef

22 augusti 2024

Kommunikationschef till Grundskoleförvaltningen

Kommunikationschef till Grundskoleförvaltningen

16 augusti 2024

Kommunikationschef

Kommunikationschef

15 augusti 2024

Kommunikationschef

Kommunikationschef

7 augusti 2024