OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Värnamo kommun är en kommun med stor tillväxtpotential. Med det strategiska läget vid E4/ riksväg 27 och järnvägslinjen Kust-till-Kust (Kalmar-Göteborg) samt linjen Halmstad - Nässjö/Jönköping ser vi Värnamo som ett framtida nav för logistik för södra Sverige. Mångfald, entreprenörskap och starka nätverk utmärker kommunen och kommunens näringsliv. Vår vision lyder: "Värnamo kommun den mänskliga tillväxtkommunen. Här förverkligar du dina drömmar, skapar, upplever, är delaktig och tar ansvar."
Värnamo kommuns verksamhet är uppdelad i nio förvaltningar. Det totala antalet anställda är drygt 2 700 personer och kommunens årliga omsättning är cirka 2 miljarder kronor. Vi har högst skattekraft i länet.
Du har ett övergripande ansvar för den strategiska kommunikationen i kommunen.
Tillsammans med andra kommunikatörer, initierar, utvecklar och planerar du kommunikativa insatser som kan öka kunskapen om kommunen och vad den har att erbjuda sina invånare, samarbetspartners, presumtiva medarbetare och andra intressenter. Du
ska också, i ett nära samarbete med bland annat personalavdelningen, säkerställa en god intern kommunikation.
Kommunikatörerna på kommunkansliet ger övriga förvaltningar stöd och råd i kommunikations- och mediefrågor, bevakar, förmedlar och sprider nyheter, hjälper verksamheten att planera sin kommunikation och deltar i olika projekt.
I uppdraget ingår att utveckla och förvalta kommunens webbplatser och kommunikation i sociala medier samt att arbeta med planering av kriskommunikation. Avdelningen svarar också för viss kompetensutveckling inom kommunikationsområdet.
Vi förutsätter att du har en bra språkbehandling, är van vid olika typer av mediekontakter och har erfarenhet nog för att kunna vara ett professionellt stöd till kommunledningen i frågor som rör kommunikation på ledningsnivå .
Du arbetar på uppdrag av kommunledningen, rapporterar till kommunchefen och ingår i kommunledningskontorets ledningsgrupp. Din placering är på kommunledningskontorets kansliavdelning där det i dag arbetar åtta personer. Där leder du avdelningens kommunikationsarbete.
Vi söker dig som har relevant examen inom kommunikationsområdet. Du har god erfarenhet av att leda och utveckla kommunikativa insatser på en strategisk nivå. Förmågan att se och nyttja de kanaler, nya som traditionella, som krävs för en god utveckling av kommunens kommunikation, såväl internt som externt är väsentlig.
För att klara uppdraget, tror vi att du är analytisk, tydlig och kommunikativ, bra på att prioritera och hantera snabba uppdrag, har vana att samarbeta med olika personer på olika nivåer och lätt för att engagera och entusiasmera andra. Social kompetens och förmåga att bygga relationer och skapa kontaktnät, såväl internt som externt är andra egenskaper som vi värderar högt.