Kommunikationsansvarig

Kommunikationsansvarig

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till det hållbara samhällsbygget? Går du igång på frågor om bostäder och stadsutveckling? Vill du ingå i ett engagerat och drivet kommunikationsteam där vi alla jobbar tillsammans för att stötta varandra och vår verksamhet? Då ska du söka jobbet som kommunikations- och pressansvarig på Peabs affärsområde Projektutveckling, som skapar hållbara och levande stadsmiljöer med såväl bostäder som kommersiella fastigheter. Tjänsten är ett föräldravikariat men det finns möjligheter till fortsättning.

Beskrivning av uppdraget

Som kommunikations- och pressansvarig för den nordiska verksamheten inom Projektutveckling på Peab har du ett övergripande ansvar för både den interna och externa kommunikationen. Rollen är både strategisk och operativ. Du arbetar nära affärsområdeschefen och koncernens kommunikationsdirektör, samt ingår i affärsområdets ledningsgrupp. I arbetet ingår även att leda koncernövergripande projekt där flera affärsområden är involverade. Du ansvarar för att säkerställa att kommunikationen överensstämmer med koncernens övergripande affärsplan och kommunikationsmål, där Peabs kärnvärden Jordnära, Utvecklande, Personliga och Pålitliga (JUPP) är centrala för all kommunikation och verksamhet. Genom nyfikenhet och nätverkande jobbar du proaktivt med att fånga upp relevant innehåll som bygger varumärket, paketerar och kommunicerar. Du jobbar nära affärsområdets marknadsavdelning, som ansvarar för frågor som rör försäljning av bostäder. I arbetet ingår att sälja in nyheter till nyhetsredaktioner.

Konkreta arbetsuppgifter

- Ansvara för all intern och extern kommunikation på affärsområde Projektutveckling.
- Ta fram övergripande planer och leda möten, samt agera ”spindeln i nätet”, samt säkerställa implementering.
- Ansvara för allt pressarbete, samt krishantering i samråd med koncernens presschef.
- Ge löpande kommunikationsråd till organisationen, i både stort som smått.
- Stödja ledningsgruppen och organisationen med kommunikationsrådgivning, budskapsmodellering och presentationsframtagning inför större externa aktiviteter.
- Delta i koncernens kommunikationsnätverk, samt leda affärsområdets kommunikationsråd.
- Stödja marknadsavdelningen vid kommunikationsinsatser i gränslandet mellan marknad och kommunikation.
- Skapa PR, samt säkra att varumärke och grafiska riktlinjer följs.
- Skriva engagerande textinnehåll utifrån omvärld, kunder, verksamhet eller nyheter.

Utbildning och erfarenhet

Högskoleutbildning inom journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande utbildning alternativt motsvarande kunskaper som tillgodogjorts genom arbetslivserfarenhet.

Din förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska är mycket god. Det är meriterande om du kan finska eller norska. Du har erfarenhet av att skriva redaktionellt och att leda innehållsarbete.

Du har erfarenhet av att kravställa, producera och köpa innehåll. Även egen praktisk erfarenhet av publicering både i tryckt och digital form, exempelvis webbpublicering, hantering. Du bör ha erfarenhet av Office paketet (framförallt PowerPoint).

Det är en fördel om du har erfarenhet av intern och extern kommunikation från större företag eller offentlig verksamhet.

Din profil

För att lyckas i rollen tror vi att du är strukturerad och gillar ordning och reda. Du är nyfiken, tycker om människor och är van vid att bygga relationer och nätverka. Du behöver vara van att arbeta självständigt med en hög leveransförmåga, men också relationsbygga för interna samarbeten. Du behöver vara både strategisk och kreativ för att kunna arbeta med alltifrån texter, pressmeddelanden och annat relevant kommunikationsinnehåll.

Bra att veta

- Tjänsten är ett föräldravikariat på i första hand nio månader, med möjlighet till förlängning.
- Ett omväxlande arbete med stort utrymme för egna idéer i ett framtidsinriktat företag med supertrevliga kollegor
- Resor i vår breda verksamhet är en del av uppdraget

Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta Kerstin Danasten, telefon 0733-37 37 00.

Kontaktpersoner på detta företaget

Malin Gardikro, Personalsamordnare
018-65 02 38, 072-533 32 57
Mattias Tapper, Arbetschef
018-65 02 17, 073-337 23 53
Peder Lidström, Arbetschef
018-65 02 37, 0733-37 25 37
Richard Lantz, Arbetschef
018-65 02 31, 073-337 13 80
Johan Björk, Arbetschef
070-770 73 32
Mikael Eriksson, platschef
0733-37 58 58
Thommie Östman
0733-376564
Eric Lomstedt, arbetschef Vägdrift
070-779 40 22
Annelie Eskemyr, Personalsamordnare
070-779 40 91
Katarina Holm, personalsamordnare
, 0733-37 69 06

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Peab AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 oktober 2022
  • Ansök senast: 30 oktober 2022

Besöksadress

Margretetorpsvägen 84
None

Postadress

Margretetorpsvägen 84
Förslöv, 26092

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024

Kommunikatör med fokus på grafisk formgivning, foto och film

Kommunikatör med fokus på grafisk formgivning, foto och film

25 november 2024