OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.Kommunikations- och marknadsavdelningen i Helsingborgs stad
Kommunikations- och marknadsavdelningen på stadsledningsförvaltningen ansvarar för den stadsövergripande kommunikationen i Helsingborgs stad. Avdelningens huvuduppdrag är att leda, utveckla och samordna koncernens övergripande kommunikations- och varumärkesarbete.
På avdelningen jobbar cirka 30 dedikerade och drivna medarbetare som har fokus på dem vi är till för: helsingborgarna. Här finns allt från kommunikatörer, marknadsförare och grafiker till strateger, filmare och projektledare. Nu söker vi en kollega som tar över ansvaret för vår kommunikation- och marknadsföring i sociala medier.
Rollen som ansvarig för sociala medier
Kommunikations- och marknadsavdelningen på stadsledningsförvaltningen söker dig som är en driven och erfaren specialist inom sociala medier, och som är van att arbeta både operativt och strategiskt inom området. Tjänsten är placerad på enheten Redaktionen men samarbetar dagligen med kollegor inom hela avdelningen.
Redaktionen består idag av sju personer med specialistkunskap inom bland annat webb, sociala medier, textproduktion, foto, film och klarspråkshantering. Enheten arbetar med stadsövergripande kommunikation och har också en samordnande roll, där man bland annat arbetar med utveckling, utbildning och i samverkan med övriga förvaltningar.
Som ansvarig för sociala medier har du ett helhetsansvar både inom avdelningen, förvaltningen och på stadsövergripande nivå. Du jobbar med allt från att ta fram och implementera strategier och riktlinjer till att fungera som en digital redaktör för olika plattformar. Du är avdelningens – och stadens – självklara expert inom området och håller vår fana fortsatt högt inom sociala medier.
I rollen kommer du bland annat arbeta med följande uppgifter:
• Ansvara för att omsätta strategi till reell kommunikation och marknadsföring som skapar värde i våra målgruppers vardag.
• Digitalt redaktörskap för plattformar som Facebook, Instagram Twitter och LinkedIn.
• Arbeta både med organiskt innehåll och med paid social på olika plattformar.
• Vara stöd och bollplank till medarbetare inom staden i sociala medier-frågor.
• Hålla utbildningar internt till exempel med fokus på tonalitet, innehåll och hur vi når ut till våra målgrupper.
• Mäta och utvärdera vårt arbete på plattformarna och skruva på innehåll och format för bästa möjliga resultat.
• Arbeta nära tillsammans med Helsingborg kontaktcenter i vårt reaktiva sociala medier-arbete.
• Samarbeta med kommunikationskollegor på samtliga av stadens förvaltningar och bolag i olika kommunikationsfrågor.
• Delta i kriskommunikationsarbetet tillsammans med andra funktioner.
Din erfarenhet
Som expert inom sociala medier hos oss finns det höga förväntningar på dig både internt och externt. Du har flera års erfarenhet av att arbeta med sociala medier på såväl strategisk som operativ nivå. Du har jobbat både med annonsering i sociala medier och med organiskt innehåll och förstår skillnaden dem emellan. Du är van att arbeta med att producera innehåll på olika plattformar och förstår vikten av rätt tonalitet, urval och timing inför varje publicering. Du är en van skribent och uttrycker dig väl i tal och skrift.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta i offentlig sektor och vet vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation och med de lagar och förordningar som påverkar vårt arbete.
Du har en relevant högskole- eller universitetsutbildning inom exempelvis kommunikation eller marknadsföring.
Du är en social person med stort engagemang och mycket hjärta i det du gör. Du trivs med att bygga nätverk och skapa relationer men kan också arbeta självständigt och få saker gjorda. Som person är du nyfiken och kreativ, men samtidigt strukturerad och van att arbeta med olika uppgifter och områden parallellt.
Vi vill att du mår bra
Därför har vi i staden flera förmåner som fokuserar på just din hälsa:
• I Helsingborgs stad får du 25 semesterdagar per år tills dess att du fyller 40, då du istället får 31 semesterdagar. När du har fyllt 50 får du 32 semesterdagar per år. Oavsett ålder ger vi dig dessutom möjligheten att byta ditt semesterdagstillägg mot extra ledighet, så att du kan få fem eller sex extra semesterdagar per år.
• Du kommer att ha flexibel arbetstid, vilket innebär en möjlighet att anpassa ditt schema så att det fungerar för dig och ditt privatliv.
• Vi vill att du håller dig frisk. Därför kommer du att få 3000 kronor per år i friskvårdsbidrag.
• I Helsingborgs stad har du möjligheten att löneväxla till din pension. Våra medarbetare har dessutom en möjlighet till arbetstidsminskning för äldre medarbetare.
Välkommen med din ansökan!
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2022-01-09. Urval sker löpande.
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Tillträde enligt överenskommelse.
Antal tjänster: 1
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.